Bekjemp demoniske «bosser» på din vei opp til toppen av poengtavlene.
Et av spillene som fascinerte meg stort på nittitallet var et danskutviklet flipperspill ved navn Ultimate Pinball Quest. I stedet for å tilby et forsøk på realistisk flipperspillaction, tok det konseptet ut i fantasy-land med urealistiske brett og innførte en slags historiemodus. Til syvende og sist var det ikke spesielt godt, men jeg likte konseptet.
Ultimate Pinball Quest var ikke det eneste spillet i sitt slag, og et langt mer populært eksempel er Devil’s Crush, som blant annet ble lansert på Sega Mega Drive. Det er sannsynligvis dette spillet som er hovedinspirasjonskilden for Demon’s Tilt, et flipperspill som lanseres i «early access» på Steam den 22. januar i år.
2D flipperspillaction
Demon’s Tilt bruker samme 2D-perspektiv som det tidlige nittitallets flipperspill, og foregår i en gotisk katedral med tre etasjer og mengder av hemmeligheter. Her må du bekjempe en gjeng demoniske «bosser» mens du klatrer på poengtavlen, og klassiske flipperspillelementer kombineres med hint av skytespill og slåssespill for en tilsynelatende svært actionfylt opplevelse.
I tillegg skilter spillet med sirlig detaljert pikselgrafikk inspirert av Neo-Geo, Sega Saturn og klassiske PlayStation-spill, og et lydspor laget i samme stil som musikken til Sega Mega Drive.
Tidligversjonen mangler noen av «bossene» og de andre spillelementene som er planlagt for fullversjonen, og kan sikkert trenge litt finpuss også. Planen er at den ferdige versjonen skal lanseres i løpet av årets tredje kvartal. Her kan du se en trailer (som ikke liker YouTubes kompresjonsalgoritmer veldig godt):