Alt måtte gjøres etter boka i dette enestående eventyrspillet fra Sierra.
Dette er en regelmessig serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien. Tidligere har vi sett på The Patrician, Formula One Grand Prix, Transport Tycoon og Sid Meier’s Civilization II. I dag er turen kommet til en av Sierras klassikere fra åttitallet.
- Navn: Police Quest
- Utvikler: Sierra On-Line
- Utgiver: Sierra On-Line
- Første utgivelsesår: 1987
- Originale plattformer: MS-DOS, Amiga, Atari ST, Apple II, Apple IIGS, Apple Macintosh
Livet som politimann
Mitt første møte med Police Quest var hos en skolekamerat som hadde spillet på familiens 286, og selv om jeg bare fikk sett starten av spillet, elsket jeg det jeg så. Innen jeg selv fikk tak i spillet, da på Amiga, var det for lengst utdatert. Men det var noe med opplevelsen som fenglset meg likevel, og det endte opp som et av favorittspillene mine fra Sierra-sortimentet.
I Police Quest tas vi med til den fiktive småbyen Lytton, et sted i USA. Her får vi rollen som Sonny Bonds, en typisk amerikansk gatepolitimann fra åttitallet, og starten av spillet preges også av rutineoppgaver. Du patruljerer rundt i byens gater, arresterer fyllekjørere og skriver ut bøter til trafikksyndere, og suger inn stemningen som småbypoliti. Men så får du melding om en alvorlig bilulykke, og når du ankommer ulykkesstedet viser det seg at bilføreren har blitt skutt. Snart vikles du inn i jakten på en farlig forbryter som kaller seg Death Angel.
Selv om handlingen er tam i starten, er spillet fascinerende fra første sekund. Det skildrer det litt romantiske livet som amerikansk småbypoliti på en helt unik måte, inspirert av erfaringene til spillskaperen selv, en tidligere politimann ved navn Jim Walls. Det har aldri skortet på politispill, men de har stort sett kjørt Hollywood-linja der man brukte pistolen til å snakke for seg.
Police Quest var helt annerledes, her var fokus på ekte politiarbeid og -prosedyrer.
Har du husket å gå rundt bilen?
Noen ganger kunne det ta litt av med alt regelrytteriet, som for eksempel når du automatisk punkterte fordi du glemte å ta den obligatoriske sjekkrunda rundt politibilen før du kjørte avsted. Men for meg var det en del av sjarmen, og når man først levde seg inn i Police Quest-universet (og hadde tilgang på manualen, som var obligatorisk lesning) ga det meste mening. Faktisk hadde Police Quest generelt ganske spillervennlige og logiske gåter, med fokus på ekte politiarbeid i stedet for urealistiske eventyrnøtter.
Police Quest kjører på Sierras AGI-motor, altså samme eventyrspillsystem som drifter King’s Quest, Space Quest og Leisure Suit Larry. Men her ble motorens potensiale utnyttet til det maksimale, med blant annet bilkjøring i åpne bymiljøer. Ikke akkurat GTA, men en fascinerende forsmak på dagens åpen verden-spill likevel.
Du styrer Sonny med piltastene, og skriver inn kommandoer ved hjelp av tastaturet. Disse er stort sett enkle «verb, objekt»-greier («open door», «get gun», og så videre), men de kan faktisk være ganske seriøse. Spillet forstår for eksempel «administer field sobriety test». Systemet som tolker kommandoene er uansett enkelt, og man kan risikere å sette seg fast fordi man ikke skjønner hvordan man skal formulere løsningen man allerede har forstått.
På tross av svakheter som dette, er Police Quest fortsatt et interessant spill. Selv om det er godt over 30 år gammelt, har det aldri kommet noen andre spill som har klart å gjenskape den autentiske politifølelsen fra dette spillet, og det forblir et unikt (om enn rosemalt) vindu inn i åttitallets småbypoliti-virkelighet.
Police Quest-spillene er til salgs både på GOG og Steam. Begge inkluderer både originalen og pek-og-klikk-nyversjonen fra noen år senere.
Det andre eventyrspillet jeg spilte etter Larry 1. Det med å gå rundt bilen er en klassiker. Kom aldri spesielt langt i spillet, og tror ikke jeg har rørt spillet siden 80-tallet.
Police quest 2 var jo også fantastisk. Mitt beste minne fra det spillet var at vi ikke klarte å finne ut hvor pistolen var og vi bruke uker på å lete over alt. En dag var det en som skrev «look at tree». Da begynte spillet og loade veldig, vi fikk beskjed om å sette inn disc 2, spillet loadet videre.. Vi var spent som F for dette var åpenbart viktig. Etter en stund sto det «you look at the tree and you see». Og når vi trykket enter sto det «nothing».
Lurer på om jeg må spille det igjen..