Overlev i et åpent og dynamisk univers, i dette nylanserte romspillet.
Langt tilbake, en gang i tidenes morgen (som vi som har levd lenge kaller 2015), skrev jeg et tilbakeblikk på et spill ved navn Rules of Engagement. Det er et unikt taktikkspill satt til verdensrommet, der spilleren får rollen som kaptein på et romskip. Men spillet har ingen eksterne synsvinkler eller til og med vinduer – alt man har å forholde seg til er instrumentene.
Åpen verden-spill i dynamisk univers
Da jeg først hørte om Objects in Space, var det nettopp Rules of Engagement jeg tenkte på. Her får du også spille romkaptein, og i likhet med nevnte klassiker er det kun instrumentene du har til å hjelpe deg.
Utviklerne selv sammenligner Objects in Space med ubåtsimulatorer, blant annet fordi du kan prøve å gjøre skipet ditt vanskeligere å oppdage ved å skru av og på systemer. Men dette er også et åpen verden-spill, der du må prøve å tjene penger på å utføre oppdrag, drive handel eller til og med piratvirksomhet. Samtidig flyter tiden konstant fremover, og muligheter kommer og går.
Objects in Space ble sluppet i «early access» i 2017, og nå er det ferdigutviklet og full-lansert. Det ser generelt ut til å ha fått positive tilbakemeldinger i løpet av tidligperioden. Spillet er ute for PC, Mac og Linux, og det har artig nok også støtte for at du kan lage din egen Arduino-baserte romskipkontroller, om du virkelig vil leve deg inn i spillet. Her er en trailer:
Og her kan du se utvikleren spille spillet: