Microsoft-konferansens største overraskelse?
I går kveld holdt Microsoft sin tradisjonelle E3-konferanse, og den var som forventet full av glitter og stas. Microsoft vet hvordan de skal lage show, skjønt det varierte kraftig hvor mye substans de mange heftig koreograferte trailerne med tøff musikk og enda tøffere actionhelter egentlig hadde å by på.
Det var imidlertid én trailer som fikk meg til å måpe. Og da jeg hadde sett den, satte jeg streamen på pause, og sporet den opp på Youtube slik at jeg kunne se den tre ganger til. Det tok en god håndfull minutter før jeg klarte å konsentrere meg om noe som helst av det som ble vist på streamen etter dette.
Her er traileren jeg snakker om:
For å forstå den kraftige reaksjonen min, må du forstå at dette var omtrent så uventet som overhodet mulig. Microsoft Flight Simulator X kom for snart tretten år siden; siden da har Microsoft stengt utvikleren, solgt teknologien, lansert og kansellert en halvhjertet «free to play»-oppfølger, og solgt spillrettighetene til et selskap som heller ikke klarte å gjøre noe fornuftig med dem.
Etter over ti år med skuffelser, annonserte de altså dette. Og det ser jo direkte spektakulært ut.
Lite informasjon tilgjengelig
Selvsagt er det litt for tidlig å virkelig ta av. Microsoft har ikke sagt spesielt mye om det nye spillet, annet enn at det kommer i 2020, og bruker AI-teknologien Azure AI kombinert med satellittbilder for å skape de nydelige miljøene vi ser. I tillegg nevner de spesifikt at de prøver å appellere til flysimulatorfans med en autentisk opplevelse av å fly.
De lover også at vi får fly alt fra passasjerfly til småfly, og at vi kan lage vår egen flight plan og fly over hele planeten, slik som i tidligere spill. Sistnevnte poeng er ganske viktig, i alle fall for meg. Det første jeg kommer til å gjøre, om jeg får sjansen, er å starte på Kjevik for å se hvordan hjemtraktene mine ser ut fra luften.
Men de har ikke sagt noe om forretningsmodell, og vi vet jo at hvis bakkegrafikken er basert på satellittbilder, vil det variere veldig hvor detaljert den er. Pluss, skal alt lastes ned, eller er det meningen at spillet skal strømme data mens man spiller? Et ganske essensielt spørsmål for de av oss som av ulike årsaker ikke har fullgode internettløsninger.
Et annet viktig poeng er at vi ikke aner noe om hvor åpent spillet blir for tredjepartsmodifikasjoner. Uten disse hadde merkevaren vært død og begravet for lengst. Microsoft sier de jobber tett med flysimulatormiljøet, men hvor tett? Alt dette gjenstår å se.
Spillet skal uansett slippes på Windows 10 neste år, og Xbox senere. Jeg tipper det kommer til den neste Xbox-generasjonen, siden Microsoft spesifikt gjorde et poeng ut av at den nye maskinen deres skal kunne laste inn data svært raskt, noe som vil være ganske viktig i et spill som dette. Her er det offisielle nettstedet.
Eneste på E3 som har blitt vist fram som ikke var helt snork, og jeg har ikke spilt Flight Simulator siden originalen, og den skjønte jeg ikke bæret av den gangen.
Dette så jo veldig flott ut, men det er nok fordi PC er hovedplattform. Her kan man se hva slags grafikk vi kunne hatt allerede nå om det var standarden.