Det er målet i strategispillet Per Aspera.
Et av spillene som fascinerte meg stort i mine yngre år var Will Wrights klodesimulator SimEarth, som hadde et oppdrag der målet var gjøre Mars til en beboelig planet. I nyannonserte Per Aspera er målet det samme. Spillet skal kombinere ekte vitenskap med basebygging, og gir deg rollen som en superintelligent kunstig intelligens sendt til Mars for å fikse stedet opp.
Mye realisme
I Per Aspera må du utforske et spillkart basert på ekte geologisk data fra Mars, sanke inn ressurser og bruke teknologi basert på ekte systemer og vitenskapelige prinsipper for å skape et Mars-omspennende system for å terraforme planeten. Men underveis finner du spor etter tidligere forsøk på det samme, og kan kanskje finne ut hva som skjedde med dem.
Spillet skilter både med en historiedrevet enspillerkampanje og en sandkassemodus der du står fritt til å leke deg i den gigantiske sandkassen som du vil.
Per Aspera er under utvikling hos argentinske Tlön Industries, og gis ut av Raw Fury. Det skal etter planen lanseres på PC til neste år. Her er en trailer: