Får offisiell lansering via retroutgiveren Thalamus.
Commodore 64 debuterte i 1982 og gikk ut av produksjon for 25 år siden, men det kommer fortsatt rikelig med spill for plattformen. Overraskende nok inkluderer disse noen ganske kjente navn fra det tradisjonelle spillmarkedet – i fjor fikk Farming Simulator en offisiell Commodore 64-versjon, og både LittleBigPlanet og indie-spillet Limbo er under utvikling for plattformen.
Nå har retroutgiveren Thalamus annonsert at de vil bringe plattformspillet Minit til Commodore 64. Spillet er allerede ute på PC, Xbox One, PlayStation 4 og Nintendo Switch, der det har fått rikelig med skryt. Commodore 64-versjonen er offisielt lisensiert og godkjent av utgiver Devolver Digital.
Mer avansert enn det ser ut
Det er Andy Roberts og Jon Wells som utvikler spillet, og Roberts forteller til bladet Commodore Format at de overbeviste Devolver ved hjelp av en demoversjon som tok noen måneder å lage. Denne viser at spillet er mulig å få til på Commodore 64, på tross av at det stiller langt mer avanserte krav til teknologien enn hva den enkle grafikkstilen skulle tilsi.
I tillegg ønsker utviklerne å bringe over så mye som mulig av de mange animerte detaljene originalversjonen disker opp med, for å sikre at spillet beholder den sjarmen det tross alt har fått mye ros for når det bringes over til Commodore 64.
Groundhog Day møter Zelda
Minit er et actioneventyr som i utgangspunktet ser ut som en slags sort/hvitt-versjon av det originale Legend of Zelda. Men det har en artig vri; etter seksti sekunder dør figuren din, og våkner opp i sengen sin igjen – som i en forkortet utgave av Bill Murray-filmen Groundhog Day.
Men Minit er ikke helt som Groundhog Day, fordi du for eksempel beholder ting du plukker opp selv om du dør. Dermed er det hele tiden en progresjon i spillet, selv om du begynner på nytt om og om igjen.
Den ferdige versjonen av Minit for Commodore 64 skal etter planen lanseres mot slutten av året, på elektronisk kassett. Her kan du se en tidlig utgave av spillet: