Men også flere andre nyheter.
Er «battle royale» fortsatt i vinden, eller har man begynt å bli litt lei den greia der? Jeg vet ikke helt, men nå har i alle fall Civilization VI fått sin egen «battle royale»-modus. Siden den er helt gratis for de som eier spillet, skader det jo ikke å gi den en sjanse.
Civilization VI: Red Death er rett og slett en ny spillmodus der flere postapokalyptiske fraksjoner kjemper om å overleve i et atomkrigsherjet helvete, der det tilgjengelige spillområdet stadig skrenkes inn og dermed presser spillerne inn i konfrontasjoner. Man kan ikke bygge byer i den nye modusen, og målet er å være siste overlevende slik at man kan evakueres til en annen planet.
Modusen har sine egne fraksjoner, egen terrenggrafikk og egne enheter. Det er kanskje verd å påpeke at man kan spille Red Death mot datamotstandere også, så det er ikke kun snakk om flerspiller her.
Ny oppdatering
Red Death er en av flere nyheter i en fersk oppdatering for spillet, som også kommer med en hel bråte med justeringer og balanseendringer for den ordinære modusen. Nå vil du for eksempel få bonuser om du plasserer en «campus» rett ved ett eller flere korallrev, og hvis havnen din er rett ved bysenteret får du «housing»-bonus ved å bygge fyrtårn.
Det mest spennende utenom Red Death er kanskje at spillet nå har fått en håndfull nye karttyper, inkludert noen som ser veldig stilige ut. Terra plasserer alle sivilisasjonene på det største kontinentet og overlater resten til villmarken (og de som er kjapt ute med utforskere), mens Tilted Axis dropper nord- og sydpolen til fordel for et isøde midt i kartet.
Hele endringsloggen kan du lese på Steam. Her er en gjennomgang av nye funksjoner, og under den kan du finne en Red Death-trailer: