Dette spillet var så kraftig beskyttet at det ikke ble cracket på 35 år

Etter seks måneders arbeid har noen endelig klart å knekke Alternate Reality: The City.

For de av oss som er opptatt av bevaring av spillhistorie, er avanserte kopibeskyttelser et problem. Fysiske disketter og kassetter har en utløpsdato, og det er derfor viktig å få kopiert dem før det er for sent.

Et vertshus i spillet. Bilde: Mobygames.
Et vertshus i spillet. Bilde: Mobygames.

Lag på lag med beskyttelser

Noen kopibeskyttelser er imidlertid vanskeligere å bryte gjennom enn andre, og rollespillet Alternate Reality: The City var så godt beskyttet at versjonene for Commodore 64 og Apple Macintosh aldri har blitt cracket i løpet av de 35 årene som har gått siden det ble sluppet i 1985.

Dette er ikke fordi ingen har prøvd; spillet har fått en slags legendestatus i årenes løp, men alle håpefulle crackere har litt overvunnet av kopibeskyttelsen. I utgangspunktet lot spillet seg kopiere, men hadde en «time bomb» som gjorde at nye spillkarakterer gradvis ble svakere og døde.

Macintosh-versjonen er fortsatt tilgjengelig for de som vil ha en utfordring, men nå er Commodore 64-utgaven endelig knekt. Det ble gjort av den kjente cracker-/ og demogruppen FairLight, og spillet er nå tilgjengelig på CSDB.

Spilleren møter et skjelett (mens det er regnvær). Bilde: Mobygames.
Spilleren møter et skjelett (mens det er regnvær). Bilde: Mobygames.

Jobben skal ha tatt hele seks måneder, og i tillegg til at kopibeskyttelsen nå har blitt fjernet har crackeren Bacchus komprimert spillet slik at det nå kjører fra én diskett i stedet for tre. Han har også fikset flere «bugs» og lagt inn muligheter for juksing for de som trenger slikt.

Livssimulator og rollespill

Alternate Reality: The City er et massivt rollespill som i tillegg har elementer av livssimulator. Du befinner deg i en kjempemessig by, der du må prøve å overleve fra dag til dag, og samtidig forbedre figuren din.

Spillet har ikke noe spesifikt mål i seg selv; meningen var rett og slett at man skulle starte fra bunnen av og skape seg en heltekarakter som så ville være klar for utfordringene i spillets oppfølger, Alternate Reality: The Dungeon.

Bildene er fra Mobygames.

En kommentar om “Dette spillet var så kraftig beskyttet at det ikke ble cracket på 35 år”

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.