Etter seks måneders arbeid har noen endelig klart å knekke Alternate Reality: The City.
For de av oss som er opptatt av bevaring av spillhistorie, er avanserte kopibeskyttelser et problem. Fysiske disketter og kassetter har en utløpsdato, og det er derfor viktig å få kopiert dem før det er for sent.
Lag på lag med beskyttelser
Noen kopibeskyttelser er imidlertid vanskeligere å bryte gjennom enn andre, og rollespillet Alternate Reality: The City var så godt beskyttet at versjonene for Commodore 64 og Apple Macintosh aldri har blitt cracket i løpet av de 35 årene som har gått siden det ble sluppet i 1985.
Dette er ikke fordi ingen har prøvd; spillet har fått en slags legendestatus i årenes løp, men alle håpefulle crackere har litt overvunnet av kopibeskyttelsen. I utgangspunktet lot spillet seg kopiere, men hadde en «time bomb» som gjorde at nye spillkarakterer gradvis ble svakere og døde.
Macintosh-versjonen er fortsatt tilgjengelig for de som vil ha en utfordring, men nå er Commodore 64-utgaven endelig knekt. Det ble gjort av den kjente cracker-/ og demogruppen FairLight, og spillet er nå tilgjengelig på CSDB.
Jobben skal ha tatt hele seks måneder, og i tillegg til at kopibeskyttelsen nå har blitt fjernet har crackeren Bacchus komprimert spillet slik at det nå kjører fra én diskett i stedet for tre. Han har også fikset flere «bugs» og lagt inn muligheter for juksing for de som trenger slikt.
Livssimulator og rollespill
Alternate Reality: The City er et massivt rollespill som i tillegg har elementer av livssimulator. Du befinner deg i en kjempemessig by, der du må prøve å overleve fra dag til dag, og samtidig forbedre figuren din.
Spillet har ikke noe spesifikt mål i seg selv; meningen var rett og slett at man skulle starte fra bunnen av og skape seg en heltekarakter som så ville være klar for utfordringene i spillets oppfølger, Alternate Reality: The Dungeon.
Bildene er fra Mobygames.
Opprinnelig var det planen at det skulle komme ut 6 spill totalt. Det ble bare laget 2 av disse, som ble utgitt.