Pac-Man fyller 40 år i dag

Gratulerer med dagen, Pac-Man!

Pac-Man er en stolt representant for Generasjon X, og i dag fyller han 40 år. Spillet hans debuterte nemlig i en arkadehall i Shibuya i Tokyo den 22. mai i 1980, før det fikk en full lansering i juli samme år. Pac-Man skapte en hel sjanger med labyrintbaserte spill, og havnet etter hvert på så godt som alt av plattformer.

Alle kjenner denne labyrinten.
Alle kjenner denne labyrinten.

Spillet ble opprinnelig skapt av Toru Iwatani, en ung spilldesigner hos Namco. Med Pac-Man ønsket han å lage et spill som kunne appellere til alle, og valgte derfor å droppe romvesener og skyting og slikt til fordel for, vel, spising. Det funket, og det søte og ikke-voldelige spillet ble raskt en suksess av episke proposjoner.

Riktignok måtte det en navneendring til før det kunne slippes i vesten – den gule prikkespiseren het opprinnelig Puckman, og alle som har hatt en «spynorsk mordliste» i sekken skjønner vel hvordan navnet «Puckman» raskt kunne blitt en katastrofe for markedsføringsavdelingen.

Rimelig vanskelig!

Selv om Pac-Man var ment å skulle appellere til nye typer spillere, er det langt fra noe lett spill. Konseptet er kanskje selvforklarende, men det tar ikke lange tiden før ferske spillere blir omringet av spøkelser og kverket. Det kreves mye øvelse for å bli god, og de som virkelig mestrer spillet finner til slutt ut at Namco faktisk aldri trodde noen kom til å «fullføre» det. Pac-Man er nemlig et av flere tidlige arkadespill med en «kill-screen», der det rett og slett bare slutter å fungere når man når et visst nivå.

Her i Norge ble Pac-Man brukt som et av de fremste eksemplene da Hvem Hva Hvor skulle introdusere det spennende, nye spillmediet til leserne sine i 1983. De beskrev det slik:

– Vi ser en finurlig labyrint full av små prikker og lysende felter. I sentrum bor skurkene i form av spøkelser som kan spise vår helt Pac-man – en liten gul fyr som i sin tur kan spise de små prikkene. Eller de lysende vitaminpillene. Da kan Pac-Man spise spøkelsene en liten stund, før rollene igjen er ombyttet. For hver prikk og hvert spøkelse Pac-Man spiser, scorer han poeng. Den som spiller kan selv styre Pac-Mans vandringer gjennom labyrinten via en spak.

Du kan lese mer om Pac-Man i denne artikkelen.

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.