Commander Keen gjorde plattformspill store på PC

Podcasten cd SPILL snakker om den første store suksessen til Doom-skaperne id Software.

I dag er id Software stort sett bare kjent som utvikler av førstepersons skytespill, men før de lagde Wolfenstein 3D, Doom og Quake skapte de bølger på PC-markedet med en helt annen type spill. Skrollende plattformspill av samme type som Super Mario Bros. var ifølge konvensjonell visdom ikke mulige å få til på PC i 1990, men med Commander Keen viste id Software at dette bare var tull.

Moro på Mars

Det første spillet i Commander Keen-serien. Bildene: Mobygames.
Det første spillet i Commander Keen-serien. Bildene: Mobygames.

I dette spillet følger vi unge Billy Blaze, som har blitt strandet på Mars etter at slemme romvesener har rappet masse deler fra det hjemmesnekrede romskipet hans. Nå må han hoppe og sprette seg gjennom store, skrollende miljøer der han kan finne både hjelpemidler (som den berømte hoppestokken) og massevis av farer.

Commander Keen ble en gigantisk suksess på det tidlige «shareware»-markedet, og fikk raskt en haug av oppfølgere. Sjansene er derfor rimelig gode for at hvis du vokste opp med PC som spillplattform tidlig på nittitallet, var et av spillene i Commander Keen-serien ditt første møte med skrollende plattformspill.

I ukens episode av cd SPILL diskuterer Erik André Mamen og Sigve Baar Digernes Commander Keen-serien sammen med redaksjonssjef Audun Rodem hos Gamer.no. De snakker også litt om hvor godt spillet har holdt seg i dag – hør episoden her:

En annen som vokste opp med Commander Keen-spillene er vår egen F. Nikolai Wilborn, som skrev om hans favoritt i serien – Commander Keen 4 – for bare noen uker siden. Og hvis du vil lese mer om hvordan spillet ble skapt (og historien til id Software forøvrig) anbefales denne ferske artikkelen hos The Digital Antiquarian.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.