20 kule «cracktroer» på Amiga

Husker du noen av disse? I så fall … fyyyyy!

Jeg hadde flere originale Amiga-spill enn noen andre jeg kjente, men likevel skal jeg ærlig innrømme at en ganske stor majoritet av spillene i samlingen min var piratkopier. Hver gang noen i omgangskretsen min fikk tak i nye spill, var det om å gjøre å få besøkt dem med en boks tomme disketter, slik at gode, gamle X-Copy kunne få gjort jobben sin og jeg kunne sykle hjem igjen med noe nytt å spille. Alternativt kunne vi byttelåne spill, eller jeg kunne til og med levere tomdisketter til dem og få kopier tilbake om de var ekstra snille.

Ikke lat som om du ikke husker dette programmet, og hvor gøy det var når det dukket opp røde ruter...
Ikke lat som om du ikke husker dette programmet, og hvor gøy det var når det dukket opp røde ruter…

Originalspill hadde enten diskbasert kopibeskyttelse eller en eller annen form for kopibeskyttelse som innebar at man måtte slå opp i manualen eller gjøre noe annet for å få dem til å starte. De kunne være ganske fantasifulle og/eller irriterende, faktisk. Derfor var piratspillene som regel cracket, og det første man fikk se når man stappet disketten inn i diskettstasjonen var den obligatoriske introen (eller «cracktroen») der de som hadde stått for den jobben skrøt litt av det de hadde gjort, la inn informasjonen om alle BBS-ene de kjørte og hilset til alle vennene sine.

På mange måter ble disse introene en integrert del av spillet, og selv om jeg har kjøpt originale kopier av mange av piratkopiene mine i senere tid, vil en del av hjernen min alltid forbinde dem med introene som kom før de startet. Ikke bare hadde de ofte ganske stilige effekter, men de hadde vanligvis temmelig fengende musikk. Så hvorfor ikke mimre litt?

I denne artikkelen finner du en haug av kule cracktroer fra Amiga – og hvis det skulle være noen opphavsrettshauker i leserskaren må jeg påpeke at jeg blant annet har brukt Pouet.net for å utarbeide listen, så det det at jeg har lagt inn en intro her er ikke noen noen innrømmelse av at jeg har piratkopiert spillet den tilhørte! Kremt!

Lemmings (Skid Row/Anarchy)

Lemmings er en god, gammel favoritt, og denne introen er en erketypisk cracktro. Stjerner i bakgrunnen, fargerik bølge-skrolltekst og herlig musikk i bakgrunnen:

Supercars (Paranoimia)

Her har vi en annen typisk cracktro. Flere stjerner, men denne gangen er skrollteksten laget ved hjelp av enkel vektorgrafikk. Funfact: Låten som spiller i bakgrunnen er komponert av Jesper Kyd, som blant annet er kjent for sine fabelaktige lydspor for Hitman-spillene.

Prince of Persia (Angels)

Hva har vi her? Jau, stjerner i bakgrunnen og bølgende skrolltekst. Pluss refleksjoner denne gangen! Men legg også merke til den herlige versjonen av en av Martin Galways mest kjente låter, for Comic Bakery på Commodore 64. Spillet Angels hadde cracket er forøvrig en klassiker.

Cannon Fodder 2 (Paradox)

Her er en cracktro av «nyere» dato, nok en gang med fantastisk musikk. Legg også merke til at stjernene er byttet ut med noe langt mer fargerikt. Og vi får litt demoscene-poesi på kjøpet.

PP Hammer (Crystal)

Kul plasmaeffekt i bakgrunnen, og en av de tøffeste chip-melodiene jeg visste om (som jeg faktisk selv rappet en gang, og brukte i et eget spill).

Hired Guns (Anthrox)

Temmelig kul intro med en snedig effekt i bakgrunnen og hardtslående musikk som skiller seg ganske godt fra flesteparten av låtene i disse introene. Bonus: Følg denne lenken for å lese om selve spillet, en glemt klassiker fra skaperne av GTA!

Impossible Mission 2015 (Hoodlum)

Visste du at Commodore 64-klassikeren Impossible Mission fikk en Amiga-oppfølger utgitt av MicroProse? Her er cracktroen, som har en kort men kul chiplåt og temmelig stilig fraktalzoom i bakgrunnen.

Cannon Fodder (Crystal)

En søt liten intro som jeg ærlig talt inkluderer her av én enkelt grunn: Musikken. Det er en nydelig remix av Rob Hubbards klassiske Warhawks-låt for Commodore 64.

Kid Chaos (Prestige)

En enkel, men elegant cracktro med mer heftig chip-musikk, denne gangen i ganske typisk demoscene-intro-fra-nittitallet-stil. Som jo er herli stil. Videoen viser introen og første nivå av spillet, et ganske ukjent plattformspill fra Lotus-skaperne Magnetic Fields.

Shadowlands (Vision Factory)

Enda en ganske «typisk» cracktro med logo og bølgende skrolltekst. Denne gangen har stjernene blitt byttet ut med et sjakkbrett som zoomer ut og inn. Og nok en gang akkompagneres det hele av en temmelig kul låt.

Interceptor (Unit A)

Dette er en forholdsvis gammel cracktro, som jeg ser er svært populær på demonetstedet Pouet. Skrollteksten starter med å anklage en annen person i crackerscenen for tyveri, siden han angivelig skal ha brukt noen rutiner disse crackerne hadde laget! Fy for skam!

Ducktales (Fairlight)

Med denne introen gjenskapte Fairlight en intro de ofte brukte på Commodore 64. Jeg vil tippe mange Amiga-eiere kom fra nettopp Commodore 64, så det var alltid rom for nostalgi. Det aktuelle Ducktales-spillet er forøvrig Ducktales: The Quest for Gold, ikke det mer kjente konsollspillet.

Road Rash (Skid Row & Dreamdealers)

La oss stresse ned litt med denne introen, som har en kul roterende globus i bakgrunnen, akkompagnert av en herlig avslappende melodi. Selve spillet var visst stressende nok.

Stardust (Zenith)

Effekten som brukes i denne cracktroen var svært populær i Amiga-demoer tidlig på nittitallet. Jeg tror de kalte dem «glenz vectors», men jeg aner ikke hvorfor. Pent er det, i alle fall, og musikken skal man ikke klage på! Stardust imponerte forresten sokkene av oss da det dukket opp.

Armour Geddon 2 (Mystic)

Flere vektorer, denne gangen kuber i mange farger. Ingen skrolltekst denne gangen, men som vanlig er musikken kul. Spillet er også kjempeinteressant, og bør nok få fyldigere dekning på Spillhistorie.no etter hvert.

Dugger (WOW)

Her har vi en ganske tidlig intro, men jeg må ha den med på grunn av de fancy fargeeffektene i bakgrunnen. Fin musikk, også. Hvordan så (og hørtes) et typisk PC-spill fra 1988 ut? Fnis.

Birds of Prey (Razor 1911)

Apropos farger, denne er ikke så gal, den heller. Og musikken… herlig. Funfact: Denne artikkelen har arbeidstittelen «10 kule cracktroer på Amiga», men jeg har en liten følelse av at jeg kanskje må endre den.

Black Hornet (Crystal/Melon Design)

Gelé! Nok en herlig cracktro, med en kul effekt og flott musikk. Som flere andre i denne artikkelen er det et samarbeidsprosjekt der crackerne fikk demoscenehjelp til å lage selve introen.

Superfrog (Crystal)

Uh, har vi ikke hørt denne før? Joda, det er Comic Bakery igjen, og nok en trofast og fabelaktig versjon. Legg til en veldig kul vektorkube og rimelig «moderne» design, og vi har nok en klassisk intro.

Desert Strike (Paradox)

Her skjer det mye på en gang! Men jeg la den også inn for å veie litt opp for de to Comic Bakery-remixene. Her er det Rob Hubbards One Man and His Droid som har hoppet til Amiga.

Okay, da tror jeg jommen vi har 20 cracktroer her, og artikkelen skulle bare ha ti. Om du mot formodning ikke skulle ha fått nok skrolltekster, stjerner og vektorgrafikk, kan du jo hoppe videre til denne artikkelen, der du får ti klassiske demoer fra nittitallet.

En kommentar om “20 kule «cracktroer» på Amiga”

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.