Men vi skal nok ikke ha forhåpninger om noen Monkey Island-oppfølgere med det første.
I 2019 kom det indikasjoner på at Disney hadde pustet nytt liv i Lucasfilm Games, via stillingsannonser der de søkte etter nye ansatte. Disse ble fulgt av en avkreftelse litt senere, da Disney fortalte at Lucasfilm Games hadde eksistert helt siden Disney kjøpte Lucasfilm i 2012, og kun ble brukt som et kontor for lisensiering av spillrettigheter fra Lucasfilm-stallen.
Nå har de imidlertid bestemt seg for å trekke det gamle merkenavnet frem på ordentlig. Fremtidige spill laget i samarbeid med Lucasfilm vil lanseres med den klassiske logoen, og Lucasfilm Games har også fått egne kontoer på sosiale medier som Twitter.
Kunngjøringen gir imidlertid ingen indikasjoner på at det er snakk om ny produksjon av egenutviklede titler, og i en trailer som skal feire historien til spill fra Lucasfilm vises kun Star Wars-titler laget i nyere tid. I praksis ser det med andre ord ut som vi vil få en fortsettelse av det som har vært, nemlig lisensiering av Lucasfilm-merkevarer til andre utgivere og utviklere.
Vi ville altså ikke forventet et nytt Monkey Island med det første, skjønt det faktum at Lucasfilm Games har fått en sterkere egen identitet kan kanskje bety at det vil være lettere for uavhengige utviklere å forhandle seg til klassiske lisenser fra LucasArts/Lucasfilm Games. Ron Gilbert får ringe dem (igjen).
En lang historie
George Lucas fant tidlig ut at han ville inn i det gryende spillmarkedet, og allerede i 1982 ble Lucasfilm Games dannet som en del av Lucasfilm-imperiet. De startet med å skape en rekke spennende spill for plattformer som Atari 8-bit og Commodore 64, slik som The Eidolon, Rescue on Fractalus og Ballblazer.
Senere begynte de å eksperimentere med historiedrevne spill. Labyrinth for Commodore 64 var deres første eventyrspill, fulgt av Maniac Mansion for samme plattform. Med sistnevnte kom SCUMM-systemet, som la grunnlaget for en hel ny generasjon med eventyrspill – Loom, The Secret of Monkey Island, Indiana Jones and the Last Crusade og så videre.
I 1990 endret de navn til LucasArts, og det var under dette navnet at noen av deres største nittitallsklassikere i eventyrsjangeren kom ut. Det var også under navnet LucasArts at de for alvor begynte å lage Star Wars-spill, med klassikere som Jedi Knight, X-Wing og Tie Fighter som kjente og kjære eksempler.
På denne siden av tusenårsskiftet var LucasArts en skygge av sitt tidligere selv, men takket være samarbeid med andre selskaper var de involvert i utviklingen av flere gode spill (med alt fra rollespillet Knights of the Old Republic til eventyrspillet Tales of Monkey Island). Da Disney kjøpte hele LucasFilm-imperiet i 2012 ble LucasArts lagt ned som uavhgengig spillutgiver.
Den traileren der kommer høyt opp på lista over tidenes dårligste trailere.