Og gjorde det tilgjengelig på nettet.
Du har neppe hørt om TRS-80-spillet Arctic Adventure. Det er et teksteventyr laget i stil med Scott Adams’ klassikere (her bruker jeg ordet «klassiker» fordi de var viktige, ikke fordi de var spesielt gode), som kun ble distribuert på papir. Kildekoden ble nemlig trykket i boka The Captain 80 Book of BASIC Adventures, slik at leserne kunne skrive den inn selv.
Dette var en vanlig måte å distribuere spill på, forresten, selv om det høres fryktelig rart ut i dag.
Problemet er at en skrivefeil i koden, som muligens skyldes redigeringen, gjorde at spillet ikke fungerte. Spillskaper Harry McCracken fikk aldri detaljene; bokutgiveren betalte ham for spillet, men sendte ham aldri noe eksemplar av boken, og han klarte heller ikke å få fatt i den på egenhånd.
Det er aldri for sent…
Det var dermed ikke før nå nylig at McCracken fikk boken i hende, og etter å ha brukt en god del timer på å skrive inn koden på en emulert TRS-80 (på iPad, av alle ting) fant han ut hva som var galt. En helt nødvendig null hadde falt ut av koden, og spillet var faktisk helt uspillbart.
Så nå har Artic Adventure fått sin første oppdatering, 40 år etter originalutgivelsen i 1981. Om det er en rekord eller ikke vet jeg ikke, men utvikleren nøyde seg ikke med å fikse den aktuelle feilen, han har også lagt inn en rekke forbedringer og til og med et lite kasino med en enarmet banditt basert på et annet spill han lagde.
Du kan lese mer, samt spille Artic Adventure i nettleseren, på spillets offisielle nettsted.