cd SPILL diskuterer spillet som skremte vettet av en hel foreldregenerasjon.
Denne uken har podcasten cd SPILL plukket frem en av nittitallets store klassikere, og muligens den viktigste enkeltstående spillutgivelsen det tiåret fikk – id Softwares førstepersonsskyter Doom fikk nærmest egenhendig en hel spillindustri til å endre kurs, og var også med å forandre PC-en som spillplattform.
Spillet skapte også debatt, og her hjemme ledet sørlandsavisen Fedrelandsvennen an i kampen mot det «perverse» dataspillet, som de mente hadde barnelik hengende i taket og det ene med det andre. Du kan forøvrig finne artiklene deres på Twitter-kontoen vår.
Trenger ingen introduksjon
Alle vet jo hva Doom handler om, så for en gangs skyld trenger jeg ikke prøve meg på noen beskrivelse. Skjønt vi har en litt større artikkel om spillet, som ble laget i forbindelse med at Doom-designer John Romero besøkte Norge for noen år siden, i tilfelle du er interessert.
For å diskutere Doom har cd SPILLs faste verter, Erik André og Sigve, fått med seg Jørn Inge «Jåddi» Henriksen. Gjengen kommer som vanlig innom rikelig med andre ting også, og jeg kan forsikre Sigve om at han ikke var den eneste som ble skremt av Day of the Triffids, eller I trifidenes dager som den norske versjonen jeg hørte på NRK het.
Her er podcasten: