Basert på et over 30 år gammelt designdokument, og med NES-inspirert presentasjon.
For dataspillere som meg er Shadowgate et spill jeg alltid vil forbinde med Icom Simulations’ lite omtalte men temmelig grensesprengende MacVenture-system. Originalversjonen er et førstepersons pek-og-klikk-eventyr fra 1987, altså samme år som Maniac Mansion kom ut, og hadde et svært fleksibelt musebasert kontrollsystem.
Men for mange andre er det tydeligvis NES-versjonen av Shadowgate som er mest kjent. Den hadde et menybasert grensesnitt i stedet, hadde flere andre endringer og en fullstendig annerledes presentasjon (originalen var faktisk i sort/hvitt, da den debuterte på Macintosh, men kom raskt i farger til Amiga og Atari ST).
Siden NES-versjonen ble en stor suksess, ble det opprinnelig planlagt en oppfølger. Designdokumenter ble skrevet og planene kom ganske langt, men ledelsen fant ut at de ville fokusere på mer actionbaserte spill i stedet, og oppfølgeren ble skrinlagt. *dramatisk pause* Frem til nå.
Beyond Shadowgate
Nå jobbes det med en oppfølger. Beyond Shadowgate fortsetter der Shadowgate på NES slapp, og er basert på de originale designdokumentene. Disse involverte tydeligvis et ganske gigantisk spill, for det skrytes av at mens Shadowgate hadde 43 rom og 36 puslenøtter får oppfølgeren over 180 rom og over 100 gåter.
Skremmende nok er antallet ulike måter å dø på økt fra i overkant av 50 til over 180. Men heldigvis har oppfølgeren et moderne lagresystem, muligheten til å gjøre «actionsekvenser» turbaserte og gir deg i tillegg en advarsel når du er i farlige situasjoner.
For presentasjonen er vi i retropiksel-land, men utviklerne har løsnet seg fra NES-plattformens fargebegrensninger. Dette tillater mer fargerike bilder, og et dynamisk dag/natt-system. Musikken virker imidlertid ganske så NES-aktig.
Det er GrahfMetal Games som står for selve utviklingen, og spillet skal etter planen slippes i september. En demo er tilgjengelig nå, den finner du på en folkefinansieringsside for spillet (der det allerede har nådd målet sitt og vel så det).
Og ja, det finnes allerede et spill som heter Beyond Shadogate, men det hadde visst ingenting å gjøre med de opprinnelige oppfølgerplanene.
husker eg hadde shadowgate på nes i svensk oversettelse. kongespill. søkke ta så mye man daua i det spillet. klarte å runde det til slutt med litt hjelp fra nintendomagasinet;-) Ser virkelig frem til denne oppfølgeren. Har forøvrig kommet en remake av orginale shadowgate på pc, finnes på steam