Klassiske Angry Birds fjernes fra Android-markedet

Og får et nytt navn på iOS. Fordi det er … for populært?

Her har vi en ganske rar nyhet. I fjor på denne tiden lanserte finske Rovio en nyversjon av det klassiske Angry Birds-spillet, som heter Rovio Classics: Angry Birds. Den har tilsynelatende blitt ganske populær, og solgt over 100 000 kopier. Nå fjernes den fra markedet fordi Rovio, etter en nøye gjennomgang, har funnet ut at spillet har en negativ påvirkning på resten av porteføljen deres.

Kunngjøringen.
Kunngjøringen.

De sier ikke rett ut at spillet er for populært, men det er det som ligger i kortene. Mens deres øvrige Angry Birds-spill på markedet er «live service»-spill med fokus på reklametitting og mikrotransaksjoner, er Rovio Classics: Angry Birds et spill man kjøper én gang, og får alt innholdet. Ikke har det reklamer, heller, og man kan til og med spille det «offline».

Så greia ser ut til å være at folk kjøper den klassiske offline-utgaven med totalt 390 brett for tolv kroner, og så gidder de ikke å bruke penger eller reklametid på de andre spillene.

Rovios PR-sjef har utdypet beslutningen bittelitt, og sagt at som selskap er de avhengig av at disse andre Angry Birds-produktene vokser og blir bedre, og at hvis de ikke gjør det endres fremtidsutsiktene for selskapet som helhet.

Om du har kjøpt Rovio Classics: Angry Birds på Android (det fjernes førstkommende torsdag), vil du fortsatt ha mulighet til å laste det ned. På App Store er brukerne litt heldigere, der ser det nemlig ikke ut til at spillet fjernes. I stedet får det et nytt navn (sannsynligvis for at det skal bli vanskeligere å søke opp): Red’s First Flight.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.