September 1982 – Radar Rat Race

Retrograds fotfølging av spillutgivelsene på Commodore 64 starter med en mildt psykotisk lanseringstittel.

Dette er en serie artikler som tar for seg (noen av) lanseringsspillene for Commodore 64. Den ble opprinnelig publisert på nettstedet Retrograd 1. september 2012. Her er flere saker fra Retrograd.

Utgiver: Commodore Electronics
Utvikler: HAL Labs

La oss si at du kjøpte en Commodore 64 på lanseringsdagen i september 1982. La oss videre si at du kjøpte med et spill til den nye maskinen din. Det er gode sjanser, i så fall, for at ditt første Commodore 64-spill het Radar Rat Race, og det er lave odds på at dine første spillminner er delvis traumatiske.

Radar Rat Race.
Radar Rat Race.

Working for the…

Radar Rat Race er et pacmanoid spill, hvor man styrer en blå mus som har satt seg fore å tømme en skrollende labyrint for ostebiter. I tillegg til en temmelig streng tidsfrist, vanskeliggjøres oppgaven av noen hissige brune mus og statiske katter som det er fort gjort å kollidere med.

Spillerens eneste våpen er en skyteknapp-utløst stjernesky som forvirrer fiender men tærer på klokka. Radaren fra spillets tittel er uavhengig av spillskjermen og viser brune mus og ostebiter, men ikke kollisjonskatter eller labyrintens vegger.

SID-tortur

C64 ble etterhvert den ubestridt ledende musikkmaskinen i sin hardwaregenerasjon, men det var altså her det startet: med en frenetisk pipende enkanalsmaltraktering av Three Blind Mice som går i loop hvert fjerde sekund. Musikken i dette spillet er rett og slett helt uutholdelig – Retrograd frykter konsekvensene hvis folka som driver med lydtortur i det amerikanske forsvaret får nyss om Radar Rat Race.

Radar Rat Race fra HAL Laboratory. Ingen av lanseringsspillene viste hva Commodore 64 kunne gjøre.
Radar Rat Race fra HAL Laboratory, som i dag er mest kjent for sine Nintendo-ting.

Spillområdet i Radar Rat Race er av en eller annen grunn bittelite – godt under halvparten av skjermflaten. Grafikken er ellers helt enkel, men skiller seg ut ved sjenerende blinking på karaktergrafikken og ekstremt – jeg mener ekstremt – hakkete scrolling.

Sønn av Rally-X

Radar Rat Race er en blåkopi av spillehallmaskinen Rally-X fra Namco. Dette var et spill Commodore hadde hjemmerettighetene til i Japan, men ikke i USA eller Europa, noe man røyskattet seg rundt ved å forandre litt på grafikken – rotter i stedet for biler, «stjerneskyer» i stedet for røykskyer, osv.

I likhet med mange andre lanseringsspill for Commodore 64, ble Radar Rat Race utviklet av HAL Laboratory i Japan, et team som hadde gjort strålende arbeid på Vic 20 (og som fortsatt holder på, med ting som Kirby og Super Smash Bros under sitt nylige belte). Dessverre var ikke HALs programmere i stand til å gjøre noen ting som helst for å vise fram potensialet i den nye maskinen, og omtrent det eneste som skiller Radar Rat Race på Commodore 64 fra originalen er fargepaletten.

Magisk støv erstatter røyken fra Rally-X.
Magisk støv erstatter røyken fra Rally-X.

HAL ble muligens holdt tilbake av at Radar Rat Race opprinnelig ble utviklet for Max Machine, en nedstrippet, parallelt utviklet versjon av Commodore 64 som skulle markedsføres som en ren spillkonsoll, primært på det japanske markedet. Commodore MAX floppet katastrofalt, men siden den var 100% kompatibel med C64 ble cartridge-spillene som HAL lagde til maskinen – inkludert Radar Rat Race – pakket inn på nytt og solgt under Commodores eget navn som C64-spill i USA og Europa. Man kan trygt si at Commodore MAX´s lusne 4K RAM satte sitt preg på disse spillene.

Radar Rat Race gikk rundene på nordiske Turbo Tape-kassetter utover midten av 80-tallet. Retrograd husker at dette var et spill som ble pekt og ledd mye av, og at det stod seg svært dårlig mot andrebølgespill som for eksempel Beach Head, Aztec Challenge og Impossible Mission. Innen 1984 hadde spillmaskinen C64 gjennomgått en rivende utvikling som gjorde lanseringstitler som Radar Rat Race til fjerne, vonde minner.

Hektisk action, kløktige labyrinter

Når det er sagt, så er det på tide å si noe fint: Radar Rat Race er et hektisk spill som utfordrer spillerens reaksjonsevne fra sekund #1. Labyrintene er temmelig kløktig planlagt og de onde, brune musene er akkurat smarte nok. Radar Rat Race er ikke helt verdiløst som spill, med andre ord, selv om det har mange og prominente skavanker.

En kommentar om “September 1982 – Radar Rat Race”

  1. Da C64 kom ut i August 1982, var det ingen spill du kunne få kjøpt til maskinen. Dette fremkommer i et intervju i desember 1982 med den markedsansvarlige for Commodore International i USA. Alle disse titlene som etter mytene er oppført som Commodore’s lanseringstitler, var ikke på markedet før Mars måned i 1983. Den Japanske Max maskinen med sine spill ble heller ikke sluppet før Januar 1983, da det ble et problem med forsyningene av tastaturer i 1982. Det første spillet utgitt til C64 var Hesware’s Retro Ball, som kom rundt Oktober 1982. Hvis man går igjennom computermagasiner fra den tiden finner du ingen spill-annonseringer før november 1982 og kun et fåtall brukerprogrammer. Min første C64 var en flunke ny silverband model fra 1982, og jeg så starten av denne maskinen i butikkene.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.