Retrograd mimrer om da det nå nedlagte Sony-studioet var spillutgiver og het Psygnosis.
Denne artikkelen ble publisert på nettstedet Retrograd 23. august 2012, kort etter at det ble klart at Sony hadde valgt å legge ned SCEE Liverpool. Dette er med andre ord ikke akkurat nyhetsstoff lenger, men artikkelen er såpass dyptpløyende at vi republiserer den likevel. Det er aldri feil å mimre om glansdagene til Psygnosis.
Amiga-legende stenger dørene
Shadow of the Beast, Barbarian, The Killing Game Show… på tide å grave fram noen gamle favoritter og minnes Amiga-legendene som en gang var Psygnosis.
Nyheten traff britisk spillbransje som en god, gammeldags bombe i går formiddag: Sony har besluttet å legge ned SCEE Liverpool – utviklingshuset som i senere tid var mest kjente for å lage oppfølgere i Wipeout-serien, og som nådde et høyvannsmerke i PSX-æraen, med plattform-definerende spill som Destruction Derby, Colony Wars, G-Police og nevnte Wipeout.
Firmaet som til slutt ble kjent som SCEE Liverpool hadde røtter helt tilbake til 1984, da det ble grunnlagt av to veteraner fra Imagine, europeisk spillbransjes første store Bør Børson-saga. Ocean ble tildelt alle merkevarer, men Ian Hetherington og David Lawson fikk med seg den uferdige koden fra Hindenburg-prosjektene Psyclapse og Bandersnatch – og omsatte denne i spillet Brattacas, som ble det første Amiga-produktet til duoens nye softwarehus – Psygnosis.
I 1986-8 begrenset Amiga-strategien til de fleste britiske softwarehus seg til å snøskuffe over gamle 8-bitstitler med et minimum av oppgraderinger. Psygnosis var en av få aktører som satset tungt med ny IP som ihvertfall forsøkte å utnytte den nye 16-bits maskinens multimediaferdighter. Spill som Brattacas, Barbarian og Obliterator stakk seg fram med nestegenerasjons grafikk som helt åpenbart var utenfor rekkeviden til C64, samt iøyefallende omslagskunst og reklamer utformet av psykedelia-legenden Roger Dean. Det bør nok nevnes at gameplayet som ventet bak det flotte utseendet til disse tidlige Psygnosis-spillene gjerne hadde temmelig katastrofale brister og mangler.
Mot slutten av åttitallet begynte Psygnosis å distribuere spillene til skotske DMA Design. Dette var et kompaniskap som som skulle gi Amiga-en noen av sine beste skytespill – Menace (1988), Blood Money (1989), Hired Guns (1993) – og ikke minst den supersuksessfulle, spilldesign-banebrytende Lemmings-serien.
Et annet fruktbart samarbeid – med utviklingshuset Reflections – resulterte også i en av Amigaens mest ikoniske spillserier: Shadow of the Beast (1989) sprengte grafikkgrenser med digre spillfigurer, fargerik grafikk og silkeglatt parallax-scrolling (bakgrunnslag som scroller med forskjellig hastighet for å gi inntrykk av dybde), og var et av de spillene som overbeviste flest av datidens spillhoder om at tiden var inne for å oppgradere til Amiga.
Retrograd drikker grav-vodka for et av Amiga-æraens viktigste softwarehus. Vi vipper sixpencen i generell retning av et av bransjens lengstlevende ikke-japanske softwarehus. Her er en liste over noen av Amiga-spillene fra Psygnosis som Retrograd minnes aller varmest:
Blood Money (1989)
Ballistix (1989)
Nevermind (1989)
Shadow of the Beast (1989)
Nitro (1990)
Infestation (1990)
The Killing Game Show (1990)
Armour-Geddon (1991)
Lemmings (1991)
Hired Guns (1993)
Walker (1993)
Benefactor (1994)