Captain Comic banet vei for plattformspill på PC

Ukens podcast fra cd SPILL tar for seg et av PC-ens første skrollende plattformspill.

I dag er det ingen som vil nøle med å kalle PC en spillplattform, og for mange er det nok først og fremst spill den brukes til. Men på åttitallet var PC-en primært ment for helt andre og langt kjedeligere ting, og selv om det kom rikelig med spill til dem var det få som kjøpte dem for å gjøre det.

The Adventures of Captain Comic. Bilde: Mobygames.
The Adventures of Captain Comic. Bilde: Mobygames.

Maskinvaren var nemlig kraftig, men dårlig egnet til ting som datidens spill fokuserte på. Skrolling, for eksempel – verdens favorittsjanger var etter hvert blitt det sideskrollende plattformspillet representert av Mario, og slikt var vrient å få til på en PC nærmest uansett hvor mye futt den etter datidens standard var.

Det er altså ikke så rart at The Adventures of Captain Comic ble populært da det dukket opp i 1988. Det var et av de første forsøkene på å lage et sideskrollende plattformspill for IBMs beige boks, og selv om skrollingen neppe fikk Nintendo eller Commodore til å skjelve i buksene var det med å endre oppfatningen av PC-en som hjem for actionfylte spill.

I dagens episode av podcasten cd SPILL har Sigve og MrMamen fått med seg Sindre Opsahl Skaare for å ta et lite dypdykk i Captain Comic. Skare er en spillutvikler som i dag jobber hos Funcom, og som også er en kjent stemme fra podcasten til nettsamfunnet Spillegal. Her kan du høre episoden:

Toppbildet er det Anette Jøsendal som har laget. Skjermbildet i artikkelen kommer fra Mobygames.

En kommentar om “Captain Comic banet vei for plattformspill på PC”

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.