Gode, gamle spill: Black Hawk

Ta en titt på denne ukjente taktiske flyspillperlen fra 1984!

Gode, gamle spill er en serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien.

  • Navn: Black Hawk
  • Utvikler: Dean Lock
  • Utgiver: Creative Sparks/Thorn EMI
  • Første utgivelsesår: 1984
  • Originale plattformer: Commodore 64, ZX Spectrum

Dette flyspillet har en spillmekanisme som umiddelbart kan fremstå ekstremt forvirrende, for spillet bytter utidig mellom to forskjellige moduser. Tro meg, dette vil du elske med tiden.

Angrepsmodus.
Angrepsmodus.

Rookie eller Honcho?

Black Hawk ble i sin helhet programmert og designet av Dean Lock, og gitt ut til Commodore 64 og ZX Spectrum i 1984. Start opp spillet, og du får velge mellom to vanskelighetsgrader: Rookie og Honcho. Da vi spilte dette på Commodore 64 forstod vi ikke hva noen av valgene betydde, men vi fant fort ut at Rookie var enklest å spille, og det trengte vi!

Genistreken som løfter Black Hawk

Du starter i kampmodus hvor du styrer et sort fly oppover på skjermen, og kommer inn mot en øy der du skal skyte ned raketter som kommer mot deg. Joystick-styringen her er intuitiv, og minner om femti andre spill du har spilt. Så bytter spillet uventet modus, og du er en liten klatt nede på skjermen og kontrolleren er helt på styr. Hva skjer?

Bombemodus.
Bombemodus.

Jo, det skal jeg si deg. Bombemodus. Det er det som skiller dette spillet fra mye annet ræl fra denne tiden. Så snart du har tatt ut de umiddelbare truslene, får du sjansen til å forhåndsbombe øya. Og i denne modusen kan du ikke tape liv! Du bomber dermed forskjellige mål på bakken som i kampmodus kan være ekstremt plagsomme.

Forbedre oddsene dine

Og kontrollerne? De blir du vant til. Sving bombeflyet venstre og høyre, så trykk og hold skyteknappen for å styre siktet mot målet. Det er kronglete, men kanskje realistisk.

Bombemodus er best, men hvis du slipper noe forbi deg, er det rett i kampmodus for å bekjempe det du slapp forbi. Bombemodus gir deg altså en gylden mulighet til å forbedre oddsene dine for kampmodus. Og det trenger du, enn så lenge du skal gjennom hele 32 oppdrag med kun tre liv.

Det er heldigvis mer hjelp å få. Du får etter hvert utvidelser forut for hvert oppdrag. Disse inkluderer ECM-pod, Xcannon og Blitvig, som gir deg bedre oversikt og bedre våpen. Du kan også få Wild Weasel, som gjør deg uovervinnelig.

Hva hadde Richard Wagner tenkt om han hadde visst hvor musikken hans kom til å ende opp?
Hva hadde Richard Wagner tenkt om han hadde visst hvor musikken hans kom til å ende opp?

Musikken er jo lånt!

Musikk har hatt mye å si for mine minner til C64 og dagens spill er intet unntak. Musikken ruller inn som en orkan som bygger seg opp i styrke. Det er majestetisk. Det er episk! Det er.. nesten som det skulle vært skrevet til en opera av en tysk komponist i sin beste alder?

Og det er det jo selvfølgelig.

Musikken har Dean Lock lånt av tyske Richard Wagners opera Der Ring des Nibelungen, nemlig velkjente Ride of the Valkyries. Og den funker i SID-drakt, selvfølgelig! Men den referansen tok jeg ikke før i en musikktime i 7. klasse.

Minnene

Omslaget til spillet er tegnet av Blake Sears og er brent fast i minnene mine. Musikken spiller SID-piano på sjelen min. Men til syvende og sist er det de to modusene som er prikken over i-en! Et originalt grep som gjør spillet variert og gir det uventet livskvalitet i 2023. Det finnes «longplays» ja, men skaff deg heller spillet og kjør på!

Toppbildet er lånt fra Mobygames.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.