Hvor viktig var egentlig Quake?

Spoiler ifølge siste episode av podcasten Spæll: Viktigere enn du trodde!

«We were a bunch of guys making cool stuff that eventually turned out to be an amazing game that came out at the right time and changed the world.» -Tim Willits, id Software.

Quake har også satt verdensrekord i mengden brunfarge brukt i ett og samme spill.
En Shambler i Quake.

Setningen oppsummerer ganske fint id Softwares ekstremt ambisiøse oppfølger til gigantserien Doom. Quake pionerte mye av det som kjennetegner moderne førstepersons skytespill og for å snakke om et så viktig spill, har Spællgutta hentet inn det de betegner som «storebror-generasjonen»: Spillhistorie-skribent Martin Gjesdal og klan-gründer og -ildsjel Kjell Omdal «BM» Erichsen, som begge spilte i Quake-klanen Vicious Vikings.

Gjennom episoden blir vi godt kjent med selve spillet, med spesiell kjærlighet lagt på fotavtrykket for ettertiden. Det var blant annet den første ordentlige førsteperssonsskyteren som brukte «ekte» 3D-grafikk, det satte en ny standard for spillmodifisering, det lærte oss WASD+mus-kombinasjonen, og ikke minst åpnet det en helt ny multiplayer-verden med sin banebrytende klient/server-arkitektur.

Martin Gjesdal til høyre, på AskerLAN. Foto: Kjell Omdal Erichsen.
Martin Gjesdal (til høyre) på AskerLAN. Foto: Kjell Omdal Erichsen.

Denne arkitekturen åpnet for klaner.

Og spesielt klanmiljøet og klanhistorie i Norge vies god tid i episoden, hvor Kjell tar oss med i overgangen fra Doom og kompisgjengen i gata via tilfeldige IRC-treff til Norwegian Quake League og de gjeve Quake-dedikerte AskerLANene.

Har du en såkalt QuakeWorld-klient (klikk her for hvordan du setter opp) og har lyst til å spille på en norsk server, så har Kjell sin Raspberry Pi kjørt stabilt siden 2016 på qw.vv.no:28501 og qw.vv.no:28502. Og slik så en Quake-klan sin hjemmeside ut på slutten av 90-tallet. QuakeWorld.nu har mye gammel info, blant annet om Norwegian Quake League og etterfølgeren Norwegian Clan League.

Her kan du høre episoden:

Tidligere Spillhistorie-artikler om Quake:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.