Her er en oppdatering fra Norges flaggskip innen spillutvikling.
Vi har fått noen ord med Rui Casais, administrerende direktør i Funcom. Casais har jobbet i Funcom 20 år, og har gått gradene helt til toppen. Funcom er Norges flaggskip innen spillutvikling, og vi har lenge lurt på hva de synes om AI, hjemmekontor og bevaring av spillhistorie.
Hva var ditt første spillsystem, og ditt favorittspill?
Jeg begynte å spille på en ZX Spectrum, men det var først på PC med Civilization at jeg virkelig begynte å game!
Hvordan endte du opp i Funcom og i Oslo?
En venn av meg spilte Anarchy Online, og da jeg var i mitt siste år på universitetet, fortalte han meg at Funcom ansatte folk. Stillingen passet meg ganske bra, så jeg dro til Oslo. :)
Hvordan har produksjon endret seg siste ti år?
Vel, for 10 år siden holdt vi på å fullføre et lite MMO-spill kalt LEGO Minifigures Online, og etter det reduserte vi staben og begynte å utvikle Conan Exiles, så vi var et mye mindre team. Nå er vi 6-7 ganger så store, og med langt større prosjekter er produksjonen og ledelsen ganske annerledes.
Hvordan måtte dere tilpasse dere Covid? Gikk produksjon ned?
Covid var en utfordrende tid for alle, og vi så en nedgang i produksjon på alle områder, så mer eller mindre alle prosjekter ble forsinket på grunn av det.
Tok dere med dere hjemmkontorbruken etter Covid?
Hele bransjen har måttet tilpasse seg utfordringene og mulighetene med hjemmekontor som Covid brakte med seg, og som fortsatt er til stede. Vi har en hybrid arbeidsmodell der ansatte jobber hjemmefra noen dager i uken. Men men vi har også noen, for spesielt spesialiserte roller som er vanskelige å finne i Oslo eller andre byer der vi har studioer, som kun jobber på hjemmekontor.
Hvordan og i hvor stor grad integrerer dere QA i produksjonen deres?
QA er en integrert del av utviklingsprosessen. Vi har egne QA ressurser tilknyttet hvert utviklingsteam, i tillegg til CoreQA for sentralisert testing.
Hvilke fordeler har dere av å være et norsk selskap som leverer til et internasjonalt marked? Og hva er ulempen?
Norge har et godt system for alle som bor her, slik at de kan fokusere på arbeidet sitt. Men på grunn av at vi er så få folk her, er arbeidsmarkedet begrenset. Det er også utfordrende å flytte folk hit på grunn av klimaet, levekostnadene og en begrenset spillindustri. Vi finner selvsagt fortsatt dyktige utviklere her, men det tar litt lengre tid. :)
Dere leter sikkert etter bra folk hele tiden, hva er vanskeligst å finne her i Norge?
Erfarne utviklere av enhver type er svært vanskelige å finne i Norge, så vi må ofte finne dem i utlandet og flytte dem hit.
Hvis du fikk komme med ett konkret forslag til regjeringen på hvordan øke norsk spillproduksjon, hva ville det ha vært?
Et skatteinsentivprogram som oppmuntrer til investering i sektoren, kanskje lignende det som Canada gjør.
Hvordan ser du at AI kommer til å bli mest brukt av Funcom de neste 5 år?
Jeg tror vi vil se produktivitetsforbedringer i alle store produksjonslinjer gjennom integrering av AI med begrenset omfang, som er et naturlig skritt opp fra prosessuell generering og algoritmiske optimaliseringer som disse produksjonskjedene allerede har.
Hva er neste store milepæl for Funcom?
Lanseringen av Dune Awakening om ikke så lenge er definitivt vår neste store milepæl. :)
I lys av at flere spill ikke lenger er tilgjengelige på grunn av mangel på fysiske kopier og nedleggelse av servere, hva er dine tanker om dette, og hva gjør dere for å bevare spillhistorien deres?
Dette er et vanskelig tema på grunn av spillenes digitale natur og det faktum at mange spill krever funksjonelle servere. I Funcom har vi opprettholdt driften av spillene våre så lenge som mulig, med Anarchy Online, Age of Conan og Secret World fortsatt i drift, men vårt LEGO Minifigures Online er ikke lenger tilgjengelig da vi ikke lenger har rettighetene til å kommersialisere eller drifte det.
Takk for at du tok deg tid til å svare på våre spørsmål!
Les våre tidligere «Spørsmål og svar med:»
- Mannen som lagde Counter-Strike: Minh «Gooseman» Le
- Grunnlegger av Atari: Nolan Bushnell