Sommerspillene til Spillegal

Podcasten Spillegal tar opp spillene de spilte i sommer, og annonserer samtidig litt endringer i formatet.

Høsten er i gang

Høstens første Spillegal-episode er ute, og vi har som vanlig en del på hjertet i episoden. Først og fremst så gjøres det en liten endring på episodestrukturen. Hittil har vi i hovedsak hatt to spalter i hver episode; hva vi har spilt siden sist, og så et eget tema å diskutere for episoden. Innimellom har det og kommet en eventuelt-del til slutt, kalt jazzespalten, om noen har noe annet å ta opp.

Problemet med dette er at vi gjerne har en del vi skulle sagt, og episodene har blitt ganske lange, samtidig som vi alltid føler vi har måttet hoppe over mye vi gjerne skulle ha fått med. En annen ting er at vi har egentlig aldri hatt noen fast struktur på når og hvor ofte vi tar opp en ny episode, bare en diffus idé om cirka annenhver uke, som begynte å skli voldsomt ut denne våren, der det ble både tre og fire uker mellom hver gang.

Little Kitty, Big City (Bilde: Mobygames)

Løsningen

For å fikse begge disse tingene har vi nå endelig fastsatt en dag annenhver uke der vi skal møtes for å ta opp en episode, så det vil komme en ny episode i et mer jevnt tempo fremover. Vi endrer også litt på strukturen i selve episodene: fra nå vil bare annenhver episode være om hva vi spilte siden sist, som i praksis vil si at vi snakker om hva vi spilte den siste måneden. Disse episodene vil ikke ha et eget tema vi også diskuterer, det blir da forbeholdt de andre episodene som vil dreie seg kun om dette temaet. Dette tror vi at vil resultere i mer tid til tingene vi vil snakke om, men samtidig litt kortere episoder totalt sett, som blir litt mer overkommelig både for den som lytter og den som redigerer. For ordens skyld, jazzespalten vil fortsatt dukke opp på slutten ved behov, uavhengig av episodetypen.

Det sagt, så ble spilletiden på denne første høst-episoden likevel også på over to timer! Vi starter med hva vi har spilt siden sist, som er to måneder siden på grunn av sommerferien. Vi får satse på at dette blir et unntak.

Spillene vi snakket om

Chained Together (Bilde: Steam)

Tryggve, Eirik, Sindre, Nicholas og jeg (Terje) har altså vært innom en solid bunke spill over sommeren, som nesten hele episoden er dedikert til å snakke om. Vi har utforsket Grønland, vært katt i Little Kitty, Big City, og hørt mystiske stemmer i Voices of the Void. Vi har fellesklatret i Chained Together, sparket i sinne med Anger Foot, og prøvd en japansk blanding av strategi, action og tower defense med Kunitsu-Gami: Path of the Goddess. Vi har slitt med å holde bilen i gang i Pacific Drive, ledd absurd særbritisk av Thank Goodness You’re Here, og noen har fått spilt litt på Elden Ring-tillegget Shadow of the Erdtree.

Ingen sommer uten Zelda, det har blitt spilt Wind Waker HD og Ship of Harkinian, den siste er en fan remake av Ocarina of Time. Vi ser på andre nyversjoner av eldre spill også, Tomba! Special Edition og Beyond Good & Evil: 20th Anniversary Edition er blitt testet. Vi nyter atmosfæren i Dread Delusion og Northern Journey, og det er blitt sniktittet litt på Valve sitt Deadlock.

Tilbakemeldinger mottas gjerne på hets@spillegal.no, eller her i kommentarfeltet under artikkelen.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.