Argonaut gjenoppstår med nyversjon av Croc

Studioet bak Star Fox og Starglider har blitt født på ny.

Britiske Argonaut Games ble opprinnelig grunnlagt tidlig på åttitallet av en ungdom ved navn Jez San, og startet som så godt som alle andre britiske utviklere på den tiden med å lage spill for hjemmedatamaskiner. Allerede med sitt første spill, romsimulatoren Starglider, oppnådde de suksess og ble kjent som en av øynasjonens store studioer.

I dag er de nok mest kjent for sitt arbeid med Nintendo. Takket være sin ekspertise med 3D-spill skapte de en Starglider-basert teknologidemo på NES, som imponerte Nintendo såpass at Argonaut ble en samarbeidspartner. Resultatet ble etter hvert både Star Fox og den skreddersydde Super FX-brikken spillet brukte.

Tidlig på totusentallet var Argonaut en stor aktør i spillindustrien, med flere datterstudioer. Men de fikk økonomisk trøbbel, og måtte til slutt legge ned driften i 2004. Nå er de imidlertid tilbake, med Jez Sans velsignelse. Grunnleggerne av nye Argonaut er Mike Arkin og Gary Sheinwald, som begge er veteraner fra industrien. Sistnevnte var også involvert i utviklingen av Starglider.

Croc: Legend of the Gobbos

Deres første produkt blir en nyversjon av en annen nittitallssuksess, nemlig 3D-plattformspillet Croc. Her følger vi en krokodille som må redde en gjeng «gobbos», hva nå enn det er, og oppgaven involverer plenty av hopping og spretting gjennom fargerike miljøer fulle av fiender.

Nyutgaven heter Croc: Legend of the Gobbos, og skilter med modernisert grafikk. I tillegg har kontrollsystemet blitt justert for moderne kontrollere og fingre, og utviklerne har også inkludert et museum med alt fra designdokumenter og konseptkunst til intervjuer med originalskaperne.

Croc: Legend of the Gobbos kommer etter planen til konsoll og PC senere i år. Her er en trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.