Offisiell Commodore 64-versjon.
Spelunky kom i 2008, og var et av de første indie-spillene som virkelig slo an på massemarkedet. I tillegg var det med å definere spilltypen mange kaller «roguelite» – altså spill som henter elementer som dataskapte nivåer, høy vanskelighetsgrad og gjerne permadød fra «roguelike»-sjangeren, men selv befinner seg i helt andre sjangere.
Spillet er et plattformspill som sender deg ned i dataskapte grotter, som du må utforske på jakt etter skatter og eventyr. Miljøene er fullstendig ødeleggbare, og du får massevis av måter å overvinne både fiender, feller og andre farer på. Dermed blir hver runde med spillet en unik opplevelse.
Nå har Spelunky tatt turen til Commodore 64. Det er snakk om en offisiell versjon, utviklet av Paul Koller og lansert med originalskapernes velsignelse. Spillet ser ut til å være en trofast gjengivelse av originalen, skjønt det ble nødvendig å for eksempel forenkle vannfysikken noe for å skvise spillet ned til 64 kilobytes.
Koller har brukt over seks år på overføringen, som han kunngjorde kort etter å ha lansert sin offisielle Commodore 64-versjon av Luftrausers. Spelunky64 er til salgs for den nette sum av 2,99 dollar på Itch.io. Da får du tilgang på filer som kan brukes på emulator eller spilles på ekte maskinvare om du har det nødvendige utstyret. Trailer: