MicroProse bringer krigsspillet fra nittitallet tilbake.
Er det noe man ikke skal anklage nye MicroProse for, så er det å bry seg så voldsomt med hva som appellerer til massemarkedet. Harpoon Classic ’97 er nemlig et rimelig «smalt» spill, for å si det forsiktig. Men det er også et spill med et svært godt rykte hos akkurat den gruppen mennesker et spill av den typen i utgangspunktet appellerer til.
Spillet er et maritimt krigsstrategispill opprinnelig lansert av iMagic (det daværende spillselskapet til originale MicroProse-grunnlegger Bill Stealey) i desember 1996. Det er i seg selv en nyversjon av Three Sixty Pacifics originale Harpoon fra 1989. Spillet fokuserer på krigføring til havs, og er kjent for sitt høye detaljnivå og fokus på realisme.
Nå kommer det altså tilbake, i første omgang via Steam. Det ser ikke ut til at det er noe nytt her, utover at spillet er satt opp til å kjøre på moderne systemer og i moderne oppløsninger. Skjønt jeg er litt redd for at sistnevnte gjør at jeg trenger å oppgradere brillene mine for å spille det. Trailer:
Ellers er det er jo interessant at MicroProse har fått fatt i denne serien. Den passer jo inn i porteføljen deres; i desember slipper de Sea Power: Naval Combat in the Missile Age, som for mitt utrente øye ser ut som et moderne svar på Harpoon. Tidligere har de sikret seg klassiske serier som Carrier Command og Falcon.
Ah, og her er en Harpoon-relatert funfact: Opprinnelig var Harpoon et brettspill, og en av de som likte det var forfatteren Tom Clancy. Han var en venn av Harpoon-designer Larry Bond, som hadde hjulpet med boken Red Storm Rising, og for The Hunt for Red October brukte Clancy Harpoon til å spille ut slagene i boken for å sikre at gjengivelsene var realistiske.