Det norskutviklede strategispillet skal by på kjapp imperiebygging, og er ute i «early access» nå.
Det krever litt mot å lansere en imperiebygger bare en håndfull dager før mastodonten Civilization VII brøyter seg ut på markedet, men det norskutviklede spillet Yield! Fall of Rome virker heldigvis såpass distinkt at det ikke nødvendigvis må konkurrere direkte med Firaxis’ kjempe. At det koster under én fjerdedel av prisen til Civ VII hjelper nok også.
Yield! starter rundt år 400. Romerriket er gigantisk men ustabilt, og det er det mange riker som ønsker å utnytte seg av. Du leder et av disse, og må prøve å utvide og utvikle landet ditt mens du utnytter ressursene du får tilgang på og utrydder fiendene dine (du vet, 4U – det norske svaret på sjangerbetegnelsen 4X).
Det som primært ser ut til å skille dette spillet fra mange av de andre utgivelsene i sjangeren er at det har større fokus på taktikk, samtidig som det skal by på raske og engasjerende spillrunder uten «grinding». Hver av de etter hvert åtte fraksjonene skal også ha sin egen kampanje (i tillegg til at du kan skreddersy spillopplevelsen selv, eller spille i flerspiller).
Spillet er altså ute i «early access» nå, så det er langt fra ferdigutviklet. Faktisk anslår utviklerne i Billionworlds at det skal være i «early access» i tolv til atten måneder. Tidligversjonen ser blant annet ut til å mangle litt på kampanjefronten, men til gjengjeld ligger det fem nye kampanjer i veikartet frem til og med mars. Her er en trailer: