NM i DOS-spill, duell 1-4

To DOOM or not to DOOM, dystre eventyrspill, stygg 3D og hvem er best av Sverige og Finland? Dette preger de første fire duellene som du kan stemme på nå.

I denne serien med artikler vil Spillhistories DOS-avdeling forsøke å kåre tidenes beste DOS-spill, med deres hjelp.

Reglene er enkle: 128 lag satt opp i dueller. Deres stemmer avgjør hvilke spill som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Når alle lag har spilt første runde, er det en hemmelig rangering gjort på bakrommet av DOS-avdelingen som avgjør hvem som havner i duell i neste runde.

For å hjelpe dere med å velge, så vil undertegnede forsøke å spille en time av hvert spill (hvis jeg gidder) og skrive ned noen kjappe inntrykk som gjør at dere kan ta ufeilbarlige beslutninger i denne prestisjetunge cupen. Dessuten har vi forhåpentligvis noen gullkorn liggende og slenge et sted på Spillhistorie som jeg kan dra fram, så får dere i alle fall noe ordentlig å lese.

Du kan vinne tidenes beste spill!

For å få sjansen til å vinne et valgfritt spill som er med i NM i DOS-spill på enten GOG eller Steam må du stemme i minst en av rundene og være medlem av vår eminente Discord-kanal. Jo flere dueller du stemmer på, jo større sjanse for å vinne!

Duell 1: DOOM (1993) vs Quake (1996)

DOOM

Fancy tittelskjerm

Vi begynner NM i DOS-spill med et BRAK for å vise at her leker vi ikke butikk. DOS er tungvektere fra A til Å. I alle fall til P eller noe, og en tungvekter må allerede ut. Det er ingen hemmelighet at jeg aldri har vært spesielt glad i skytespill, og spesielt ikke dumme skytespill. Allikevel har jeg faktisk skrevet litt om Doom tidligere, i forbindelse med at John Romero var i Oslo. Dette var det første jeg skrev for Spillhistorie, og det var tydeligvis helt tilbake i 2016. Det er jo omtrent i går, så dermed gidder jeg ikke spille Doom om igjen nå. Dessuten har vel alle vært borti DOOM.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Quake

Quake har i motsetning til Doom ingen fancy tittelskjerm

Quake var det første skytespillet jeg spilte hvor man i teorien burde bruke mus og tastatur, i stedet for bare tastaturet. Dette var så uvant for meg at da vi spilte Quake på LAN på skolen, så kalte jeg meg likesågodt «Keyboard rules» og brukte utelukkende tastaturet. Jeg spilte aldri enspilleren i Quake noe særlig, så vi får jo se hvordan det går nå. Versjonen på GOG er nok Windows-versjonen, så jeg jukser allerede, men jeg holder meg til 640×480-oppløsning, siden det var maks oppløsning for DOS-versjoen.

Jeg blir bare slengt rett inn i spillet uten noen tittelskjerm, og ingen forhistorie. Her har man ikke kastet bort tiden på unødvendig fjas! Trodde WASD var den opprinnelige kontrollmetoden her, men det var det tydeligvis ikke. Etter litt konfigurering så er vi i gang. Det går fort, og jeg blir bilsyk etter ca 30 sekunder. Dette er en annen grunn til at jeg ikke er lagd for disse raske FPS-ene. Prøver meg på normal vanskelighetsgrad, og klarer første brett lett som en plett. 0/6 hemmeligheter funnet, så alt er som det skal.

Det er tydelig merkbart at Quake er 3 år nyere enn DOOM, og dette spillet kunne like gjerne vært gitt ut i dag. Av disse to spillene er Quake klart best basert på min vitenskaplige test.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Duell 2: The Last Express (1997) vs I have No Mouth And I Must Scream (1995)

The Last Express


The Last Express er en eventyrspillperle fra skaperen av Prince of Persia, som ikke så mange har spilt. Jeg hadde heller ikke spilt det før i fjor, men da gjorde jeg til gangs da jeg både spilte det igjennom og skrev et tilbakeblikk her på Spillhistorie. Et veldig originalt eventyrspill som definitivt kan kalles en klassiker.

Kjøp spillet på GOG.

I Have No Mouth And I Must Scream

Basert på boka med samme navn av Harlan Ellison er dette verb-baserte pek og klikk-spillet tydelig inspirert av LucasArts i design. Temaet derimot, er ikke akkurat like lystig som for eksempel det i The Secret Of Monkey Island. Verden har blitt ødelagt av en AI, og de fem siste menneskene på jorden tortureres på det groveste. Det er din oppgave å prøve å unnslippe dette infernoet.

Dette spillet spilte jeg faktisk en time, og jeg kunne godt tenke meg å spille mer. Det er noen litt late designvalg her, som for eksempel at man ikke kan høyreklikke på en dør for å åpne den, men i stedet må trykke på «use»-verbet først. Det er også noen måter å dø på her, og spillet kan ende på flere forskjellige måter avhengig av hvor bra du gjør det. Hvis du har lest boka, eller er interessert i tunge temaer vil jeg absolutt anbefale dette spillet.

The Last Express er nok allikevel min favoritt av disse to, selv om jeg tar et valg på et urettferdig sammenligningsgrunnlag.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Duell 3: Tomb Raider (1996) vs Fade To Black (1995)

Tomb Raider

Da dette spillet kom ut var jeg allerede en sur gammel grinebiter. Så det å spille et spill i grisestygg 3D, i motsetning til nydelig 2D, hvor alt fokuset var på hvordan Lara så ut og hvordan hun kledde seg kom ikke på tale. La oss prøve det nå da. Spillet begynner med en atombombeeksplosjon og hopper så over i en dustete introsekvens hvor det ender opp med at Lara plaffer ned en bøling ulver i dyp snø oppi Andesfjellene eller noe, ikledd bare shorts og kort topp.

Det originale Tomb Raider har «gode gamle» tankkontroller, så her er det piltaster for alle pengene, og skikkelig tastaturgymnastikk for å treffe alle knappene. Dette spillet må ha funket bedre med en håndkontroller, men jeg vet ikke om DOS-versjonen støttet dette i gamle dager, så jeg prøver meg på tastaturet. Kameraet er mildt sagt klønete, og det er ofte komplisert å utføre handlinger. Jeg trodde for eksempel at det ikke gikk an å dra i en spak, men så viste det seg at jeg stod en pixel feil. Dessuten er grafikken så stygg at jeg var usikker på om det faktisk var en spak.

Heldigvis er det autoaim i dette spillet, hvis ikke hadde det vært helt umulig. Etter å ha plaffet ned noen ulv og flaggermus kom jeg til det første ordentlige hoppet over «et stup». Det endte opp med at jeg feilet spektakulært og landet rett i kjeften på en bjørn. AI-en var ikke superbrutal, så jeg fikk skutt stakkaren ved å holde inne skyteknappen og trippe ukontrollerbart rundt. Etter dette hadde jeg fått nok. Bruk håndkontroller om du skal spille dette spillet! Over til neste spill i duellen.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Fade To Black

Dette er den delen jeg har gruet meg til. Spill som ikke er til salgs noe sted, og har et rykte for å være litt kronglete til å få til å fungere. Heldigvis fikk jeg Fade To Black i det minste til å fungere godt nok. Fade To Black er oppfølgeren til det mer kjente Flashback. som visstnok var en farsott på Amiga. Heldigvis tok utviklerne til vettet og lagde en mye mer ambisløs oppfølger bare til DOS. Dessverre har de kanskje vært litt i overkant ambisiøse her.

Spillet spilles ganske likt som Tomb Raider. Grafikken vil jeg faktisk si er hakket bedre, og dette kom året før. Om kontrollene i Tomb Raider var frustrerende er de enda verre her. Jeg tror aldri jeg har savnet autoaim i et spill, men det gjør jeg søren meg her. Der Tomb Raider har store rom, surrer jeg her rundt i trange korridorer. Vet ikke om hele spillet er sånn, men det er kanskje på grunn av tekniske begrensninger at de har gjort det sånn. Du får et par lette gåter slengt i trynet i starten, så det liker jeg godt. Kanskje spillet fokuserer mye på gåter? Det finner jeg nok aldri ut av fordi kameraet her er helt groteskt. Det følger ikke spilleren, men har faste synsvinkler avhengig av hvor du er i rommet. Jeg blir raskt utrolig bilsyk av å spille dette, så her er det bare å legge inn årene.

Tror Tomb Raider er litt bedre enn dette, men mulig Fade To Black hadde vært en god kandidat for en remake/remaster. Om det noensinne blir tilgjengelig for salg da.

Fade To Black er ikke til salgs noe sted. For å prøve å gjøre noe med det kan du stemme på det på GOGs ønskeliste.

Duell 4: Slicks ‘n’ Slide (1993) vs Ignition (1997)

Slicks ‘n’ Slide

Slicks ‘n’ Slide er laget av en fyr fra Finland, og er det noe de kan i Finland, så er det rally. Her suser du rundt i ring i 2D sett rett ovenfra og ned. Du ser hele banen på skjermen, så du har full kontroll på begivenhetene. Joachim sammenligner det med Super Sprint, som jeg bare har spilt på arkademaskin på Tilt i Oslo, og det er en ganske god sammenligning. En litt mer kjent sammenligning er nok Ivan ‘Ironman’ Stewart’s Super Off Road, som blant annet var med i Amiga-NM.

La oss se hva som skjer når vi fyrer opp dette spillet. Dæven døtte det går unna! Jeg blir regelrett knust av motstanderene i starten og havner langt uti åkeren hvor jeg sladder rundt som Willy Wonka på traktor uten bremser. Umiddelbart frykter jeg at jeg har blitt for gammel for så raske bilspill, men etter å ha prøvd litt så kommer den gode gamle følelsen tilbake, og jeg klarer i alle fall å vinne et løp. Dette er enkel moro selv den dag i dag.

Du kan laste ned shareware-versjonen av dette spillet, samt kjøpe det fra utvikleren selv via denne linken.

Ignition

La oss se hva svenskene får til i sin nyere versjon av rally. Jeg hopper rett inn i GOG-versjonen. Det første som møter meg er ganske kul, funky musikk. Kan til og med velge 800×600-oppløsning her. Velger selvsagt en skolebuss som min foretrukne racerbil, og setter i gang. Kontrollene er veldig bra, og her også går det skikkelig unna.

Problemet her er kameravinkelen, som nesten er satt rett ovenfra og ned, og her ser man ikke hele banen. Det skaper store problemer for meg siden det går så fort, og det er mange skarpe svinger og hopp, samt ting som er ute etter å kræsje inn i deg. Det gjør det vanskelig å reagere i tide, og jeg føler at disse banene må man neste pugge. Det er ikke mitt favorittdesign. Regner med kameravinkelen er som den er så de skal slippe å rendre mer av banen på skjermen til enhver tid.

Spillet holder absolutt vann, men designvalgene i Slicks ‘n’ Slide er bedre i mine øyne. Finland vinner denne!

  • Ingen har skrevet noe om Ignition tidligere, men jeg vet at Joachim er fan av spillet, så dermed er ryggen min fri.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Ukas musikkspalte


Stem her:


GDPR:
Alle epostaddresser registrert for å stemme i NM vil bli slettet etter at konkurransen er over. De vil ikke brukes til annet enn å forhindre flere svar fra samme person, og brukes også for at du skal få en mulighet til å vinne et valgfritt spill som er med i NM . Hvis du vil at epost-addressen din skal slettes etter hver runde kan du kontakte oss på kontakt@spillhistorie.no, så vil vi gjøre det så raskt som mulig.


Merk:
Jeg har lagt inn kjøpslenker i denne artikkelen fordi det virker som en grei ting å gjøre. Men det er altså noe jeg har gjort på eget initiativ for å gjøre artikkelen nyttigere, og jeg er ikke på noen måte affiliert med eller sponset av verken GOG eller Steam.


Skjermbilder er hentet fra Mobygames.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.