17. og 18. runde av NM i Amiga-spill

Another World møter Flashback, mens Super Off Road og Skidmarks må gjøre opp. Stem frem dine favoritter!

I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Deres stemmer avgjør hvilket som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.

Reglene er enkle: 64 lag, cupoppsett der hver “kamp” består av to spill (det kan nok bli flere i enkelte runder) som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.

Denne enheten er klar for en postlegging

Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.

Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.

Du kan vinne en TheA500 Mini!

For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.

Runde 17: Ivan ‘Ironman’ Stewart’s Super Off Road vs Skidmarks

Ivan ‘Ironman’ Stewart’s Super Off Road

Tommel opp

Hva var dette da? Var dette spillet med masse små biler som hopper rundt på en liten grusbane? Mener at det var ganske morsomt. Tro om ikke Retrogamingpappa og Amiga Amigo brukte ekstremt mange timer på dette i barndommen? Kunne man velge bil her, eller fikk man bare en farge? Dette er nok også best i mulitplayermode. Tro om det var noen enplayerkampanje?

Hvem var forresten Ivan Stewart? Ivan Stewart var stor på det som kalles Off-road racing, egentlig ikke så veldig overraskende med tanke på navnet på dette spillet. Men hva er egentlig Off-road racing? Er det 4-6 svinger og hopp på en bane, slik som i spillet? Ja, det kan det vøre, men det er som oftest mye lengre. Strengt tatt er det bare bilkjøring i terreng med biler som er spesialtilpasset. Ivan kjørte proff fra 1975 til år 2000. Han var flink.

Off we go!

Tre kan spille samtidig? Det er noe her som sier meg at dette var et  arkademaskin-spill, og det skjønner jeg egentlig ganske godt. Det er ganske rett frem. Fire biler på en bane som tar opp hele kartet. Masser av hopp og tighte svinger. Ingen sideveis scrolling eller noe tull. Alle fire kan spille på samme skjerm, og det er nok noe av årsaken til at dette ble så mye spilt før i tiden. Du må plassere bilen rett i forhold til svinger og hopp, og posisjonere deg i forhold til de andre bilene. Og på toppen av det har du en nitroknapp tilgjengelig, som kaster deg fremover når du trenger det som mest. Som oftes brukte Retrogamingpappa denne i helt feile situasjoner, som gjør at alle andre kjører forbi, og tristheten i livet skinner så hardt at det føles igjennom spillet. Nok om det.

Det er også mulig å pimpe bilen med bedre dekk, støtdempere, akselerasjon og kraftigere motor.

Morsomt spill når man vinner. Trist når man taper. Litt likt resten av livet, egentlig.

Skidmarks

Startstrek

I Retrogamingpappas fortvilte forsøk på å igjen føle litt glede, ved å prøve å gå mentalt tilbake til barndommen, går turen nå videre til neste spill som er nominert til å vinne Amiga-cupen 2023/24. Skidmarks er et spill som Retrogamingpappa aldri før har spilt, men som er anbefalt av en Amigakjenner. Spillet er ganske gjennomført og det er laget av Acid Software som kommer fra New Zealand. Et annet kjent spillstudio fra øyen utenfor Australia er RocketWerkz. Starter av Dean “Rocket” Hall, kjent som hjernen bak DayZ. Han ble både elsket og hatet av fansen, og det er rart hvordan så mange mennesker som følger han, plutselig blir illsinte fordi han tar spillet i en annen retning enn de hadde håpet, eller sett for seg. Det kan jo ikke være lett når du har startet på noe som alle ser er bra, og får sine egne tanker om hvor det bør ende. Nå endte vel DayZ opp med å bli et ganske godt spill etterhvert, det er på topp 20 lista over mest spilte spill i dette øyeblikk, og det er jo 11 år etter det først ble lansert. Det som kanskje hadde vært en mulighet for Bohemia, var om de faktisk splittet spillet i to, og gikk en vei med hardcore survival delen, og splittet ut et annet spill som fokuserte mer på kampdelen(med kjøretøy). Hvem vet, kanskje de i dag hadde hatt 2 spill på listen? Ikke vet jeg, jeg jobber ikke med dataspill.

Vi prøver spillet heller, Skidmarks altså.

Det føles som et pimpa Super Off Road. Banene er mye større, og det er sidescrolling når man kjører. Jeg liker grafikken virkelig godt, og det føles som det er mer fart i spillet. Når man prøver å komme rundt en sving ved å lene seg i sofaen, så vet man at det er bra! En annen positiv ting her, er at det ikke er mulig å kjøre inn feil kryss om man bommer litt i forbifarten, det er sikkert med på å gjøre dette mer spennende. Fine hopp, og morsomme svinger. Spillet virker solid, og mulitplayer biten ser jeg potensialet til. Det får vi prøve i neste runde om denne går videre.

Runde 18: Another World vs Flashback

Another World

Another World

Kul vektorbasert grafikk som har holdt seg veldig bra gjennom alle år siden sist dette ble testet. Lyden er også helt konge. At det var samme utviklere bak Another World og Flashback kom som en overraskelse på Retrogamingpappa, selv om det kanskje burde ha vært innlysende.

Podcasten Spæll har snakket om det her.

Og Joachim har tidligere skrevet om det her.

Spillet går ut på at du er en forsker med kul bil, som gjør et eksperiment (og i dette øyeblikk går det opp for Retrogamingpappa hvor navnet på spillet kommer fra) som gjør at du at blir kastet til Another World! Og for en start på spillet! Rekk opp hånden alle som ikke holder joysticken rett opp når det starter. Dersom du glemmer dette blir du druknet/spist av noe fra en annen verden. Men fyren kom seg opp av vannet, og litt bort fra der de tentaklene stikker opp. Var det en løve vi så litt i bakgrunnen? Det lignet litt. Husker vi skulle gå til høyre og sparke noen små rakkere langs bakken som ellers stikker deg i leggen.

Spillet blir prøvd på THEA500 Mini, som det er skrevet om før her. Og en observant leser har fått med seg at å spille på THEA500 med en Competition Pro USB joystick gjør verden vanskelig, DA DET IKKE ER  MULIG Å BRUKE VENSTRE KNAPP! Ergo dør den stakkars forskeren med den kule bilen i en annen verden av et stygt lite slimdyr som stakk han i leggen.

Takk og farvel for denne gang!

Flashback

Flashback

Delphine Software International var et fransk selskap med en komplisert og kompleks historie, og god mat for en Netflix-dokumentar. Ga ut en håndfull gode spill før de la inn årene. Paul Cuisset som var hodet bak spillet vi tester i dag, er i Guinness Rekordbok oppført med flest solgte franske spill gjennom tidene med Flashback.

Joachim har skrevet om Flashback her.

Spæll har snakket om det her

Vi fyrer det i dag opp på en Amiga 1200, renset og fremtidsikret av Retroservice før dørene der ble stengt. Hvis noen har anbefalinger om firma som gjør en like god jobb, ta gjerne kontakt! Skjermen er en 1084s med litt ustabile farger og en flott, helt uirriterende pipelyd.

Ja, her står vi da. I toppen av et tre. Noe skjedde og hva gjør vi her? Har Retrogamingpappa lest seg opp på manualen? Nei. Husker han hvordan man spilte dette i gamledager? Nei. Pent var det iallefall. Om dette skulle gå videre, så lover jeg å lese manualen og gi en kortfattet oppsummering. Men vi klarer iallefal å klatre opp og ned her. Men klarer ikke å komme så mye lenger enn det. Det er ikke mulig å gå ut av bildet til høyre, og heller ikke til venstre. Kommer ett brett ned, og opp igjen, men er nogenlunde stuck.

Holo wurfel, hva er det for noe? Og hvordan gjør jeg det? Nytter lite å trykke på knappen. En ting som slår meg er at vi før i tiden hadde et hav av tid til å gjøre alt. Vi hadde tid til å sitte i dagevis og undres og prøve på å komme videre når vi sto fast i et spill. I dag har vi jo internett og telefon som sikkert også kunne undersøkt på kort tid hvordan gjøre det, men jeg kjenner at jeg ikke gidder! Jeg er blitt ødelagt. Nok om meg, og takk for i dag!

Ivan ‘Ironman’ Stewart’s Super Off Road

Skidmarks

Flashback

Another World

Første gang utgitt på Amiga

1990

1993

1990

1991

Utgiver

Virgin Games

Acid Software

US Gold/Delphine

US Gold/Delphine

Utvikler

Graftgold

Acid Software

Delphine Software

Delphine Software

Funker det 30 år senere

Det vil jeg si

Det vil jeg si

Nei?

Ikke bra med Competition Pro på Minien.

Avstemmingen er over. Ivan ‘Ironman’ Stewart’s Super Off Road og Another World gikk videre!

 

Ønsker du å bidra?

Du kan legge inn en appell for din favoritt her eller delta i trekning av en THEA500 på oversiktsiden. Her ligger også oversikt over alle kamper.

Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.