Krise for Civilization VI?

Siden lanseringsmåneden har den aktive brukerbasen til Civilization VI gått ned med 70%.

Sid Meier’s Civilization VI fikk svært god mottakelse da det i oktober endelig landet i butikkhyllene. Joachim var også godt fornøyd, selv om han poengterte en del problemer. Den kunstige intelligensen er svært dårlig, og en del systemer fungerer ikke helt optimalt når man begynner å gå dem i sømmene. Det kom en oppdatering for litt siden – den såkalte «Fall Update» – som rettet på en del små irritasjonsmomenter, uten å gjøre noe vesentlig med datamotstanderene eller fikse på andre balanseringsproblemer.

Personlig har jeg klokket over 150 timer i spillet, men det begynner å bli en stund siden jeg fyrte det opp sist. Behovet for en større oppdatering er absolutt til stede. Jeg føler rett og slett ikke at siste halvdel av spillet er noe særlig gøy. Når jeg runder 200 turer (standard hastighet), begynner motivasjonen å slippe.  Jeg starter på nytt, og på nytt, og på nytt, og har sikkert spilt hundre første halvdeler av spillet, men bare fullført en håndfull. Jeg håper vi ikke må vente på en ekspansjon før dette blir gøy.

Overraskende tall

Det er tydelig at jeg ikke er alene i denne båsen, for nå viser statistikken også et betydelig svikt i den aktive spillerbasen til Civilization VI. Fra oktober måned er antall spillere på Steam redusert med rundt 70%! Det som er ennå mer interessant, er å se at femmeren nå har flere aktive spillere enn sekseren, og forskjellene ser ut til å øke fra dag til dag. Civilization V har per nå nesten 40% flere aktive spillere enn Civilization VI, basert på et snitt de siste 24 timer (i skrivende stund – henholdsvis 35779 mot 25960) fra Steamcharts.com.

aktive brukere i civilization v og vi
Civilization V i blått, Civilization VI i grønt. (Skjermbilde: Kristian Foshaug / Spillhistorie.no)

Lanseringen påvirket femmeren lite

Et visst fall etter lansering er naturligvis å forvente, men 70% føles likevel svært mye ut for et spill som skal få deg til å bare spille «en tur til.» Det markante fallet tyder på at det er mange som bare har spilt det en kort periode, og så lagt det fra seg. Til sammenligning har Football Manager 2017 – som ble lansert i det samme tidsrommet – en nokså flat utviklingskurve. Aktive spillere der har faktisk økt med drøye tre prosent siste de tredve dager sammenlignet med lanseringsmåneden november. Forøvrig er antallet FM 2017-spillere ikke langt i fra å være like høyt som Civilization V og VI tilsammen, om vi ser på snittet de siste par ukene.

salgstall for football manager 2017, civilization v og vi
Football Manager 2017 i oransje, Civilization V i blått, Civilization VI i grønt. (Skjermbilde: Kristian Foshaug / Spillhistorie.no)

Kanskje kan tallene tyde på at Civilization VI slettes ikke solgte så bra som man kanskje skulle trodd? Vi ser også av statistikken at den aktive brukerbasen til femmeren, ikke har falt nevneverdig etter at sekseren ble lansert, noe som også føles litt rart. Det virker rett og slett ikke som om Firaxis har klart å overbevise tilhengere av serien om å konvertere til nyversjonen.

Spillhistorie.no har kontaktet 2K Games for en uttalelse i denne saken, men har foreløpig ikke fått svar.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.