Visste du at en av tidenes største spillklassikere er tilgjengelig rett i nettleseren? Prince of Persia er et av spillene som bevares i Internet Archives MS-DOS-samling, og vi har «embeddet» spillet i denne artikkelen. Alt du trenger å gjøre for å spille det, er å klikke deg videre, og så klikke i Prince of Persia-boksen du finner under.
Kjappe instruksjoner for dere som ikke har prøvd det før: Prince of Persia er et todimensjonalt plattformeventyr der målet er å overvinne den onde rådgiveren til sultanen, og redde prinsessen, i løpet av én time. Men ikke bry deg om tidsfristen til å begynne med. Prinsens bevegelser er naturlige, noe som var ekstremt uvanlig i denne sjangeren da spillet opprinnelig kom ut.
Slik fungerer kontrollene
Du styrer med piltastene. Du hopper med pil opp, og det er tre forskjellige typer hopp. Om du løper mens du trykker pil opp, vil du hoppe lengre (men prinsen bruker noen ekstra skritt før han hopper). Om du står stille, hopper du rett opp.
Om du står under en avsats når du hopper opp, og fortsetter å holde pil opp, vil prinsen klatre opp. Du må alltid holde inne pil opp for at prinsen skal klatre opp. Du kan også hoppe bortover fra stillestående posisjon. Hvis du for eksempel vil hoppe til høyre, trykker du pil opp og pil høyre samtidig.
Pil ned bruker du til å klatre ned avsatser med. Holder du inne shift, så holder prinsen seg fast en liten stund før han slipper. Da kan du klatre opp igjen ved hjelp av pil opp (nyttig, hvis du klatrer ned en avsats og oppdager at det er en felle under). Pil ned brukes også til å dukke, og plukke opp ting på bakken (samtidig som du trykker shift). Disse tingene kan være ulike magiske drikker, eller – og dette er viktig – sverdet som du trenger for å komme forbi spillets fiender.
Holder du inne shift mens du beveger deg, vil du gå i stedet for å løpe.
Noen tips
Du vil raskt oppdage at noen av gulv- og takplatene er løse. De raser når du beveger deg over dem (men om du løper, vil du rekke å komme helt over før de raser). Du kan få løse plater til å bevege seg (slik at de kan identifiseres) ved å hoppe. Hopper du flere ganger, vil de rase. De kan få takplater til å rase ved å hoppe noen ganger. Dette kan åpne nye, skjulte veier.
Du legger kanskje også merke til at noen gulvplater er annerledes enn andre. Disse er brytere, som aktiveres når du tråkker på dem (eller når noe faller på dem). De kan for eksempel brukes til å åpne dører. Eller lukke dem.
Når du møter fiender, og har sverdet med deg, vil prinsen automatisk trekke det, og du går over i kampmodus. Pil opp brukes til å parere fiendens angrep, shift brukes til å angripe selv. Så lenge du har sverdet oppe vil prinsen aldri snu seg bort fra fienden, og i stedet rygge når du beveger deg bakover. Du kan bytte side med fienden ved å bevege deg mot ham. Trykker du pil ned, vil han sette sverdet i beltet. Det er få grunner til å gjøre det.
Du har evig antall liv, men brettet resettes når du dør. Om du vil jukse med tiden, finnes det juksekoder på nettet. Hint: For å komme forbi den første fienden, må du ha det tidligere nevnte sverdet. Det finner du ved å utforske brettet. Fra og med andre brett vil du alltid ha sverdet tilgjengelig.
Okay, nok snakk. Du finner resten ut ved å eksperimentere, og ikke vær redd for å miste livet i starten. Her er spillet:
NB: Emuleringen krever naturlig nok litt maskinkraft, så du bør ha en rimelig okay maskin for at det skal fungere optimalt. Ønsker du fullskjerm-modus kan du spille det fra MS-DOS-archive i stedet.