Inntrykk: Forza Motorsport 6

Etter noen dager med tidlig tilgang på Forza Motorsport 6, føler jeg det er på tide å dele noen inntrykk av denne storslåtte racingsimulatoren fra Turn 10 og Microsoft Game Studios. Jeg har fulgt serien siden Forza 2 kom ut til Xbox 360. De eneste spillene jeg ikke har prøvd er det første Forza til Xbox, samt det andre spillet i Horizon-serien, Forza Horizon 2. Jeg gjør oppmerksom på at jeg langt fra har spilt gjennom hele spillet, eller forsket ut alle mulighetene som finnes, men her er mine tanker og inntrykk basert på det jeg faktisk har spilt.

forza 6
Her kjøres det så gnistene spruter!

Etter å ha kjøpt Forza 6 digitalt via Xbox Marketplace, kunne jeg heldigvis starte spillet lenge før det hele var lastet ned. Dette er for øvrig en funksjon jeg liker godt på Xbox One, særlig når nedlastingshastigheten fra Xbox Live til tider  ikke er altfor imponerende. Det viste seg imidlertid å være noen problemer med denne funksjonen. Jeg slet med sprakende lyd og små frys i bildeoppdateringer i starten. Heldigvis var alt som normalt da jeg startet spillet gang nummer to – men da var både nedlasting og installasjon ferdig, samt at konsollen var startet på nytt. Jeg velger å legge skylden på Microsoft, og ikke på Turn 10 her.

I Forza Motorsport 6 hopper man rett inn i spillet, og starter med sitt første løp med en gang. Her er det tydeligvis ingen tid å miste – det er tid for å lære hvordan man kjører bil. Man får opp valg om hvilken erfaring man har fra før, men det er det. Jeg er for øvrig en av de som foretrekker å titte litt rundt i innstillinger og andre menyer før jeg går i gang, og misliker egentlig å bli kastet rett inn. Det føles stressende. Det gikk faktisk flere løp før jeg til slutt klarte å knote meg ut av simulatoren, og tilbake til hovedmenyen. Men det var det en meget god grunn til…

Fantastisk kjørefølelse

Fartsfølelsen i spillet er virkelig bra.
Fartsfølelsen i spillet er virkelig bra.

For de som har spilt tidligere spill i Forza-serien, så er kontrollene de samme. Derfor følte jeg at det var litt kjedelig å kjøre et slags veiledningsløp der man gradvis får vite hvilke knapper som gjør hva. Det er jo en av grunnene til at jeg vil ha mulighet til å titte i menyene før jeg setter i gang. Men, så var det kjørefølelsen da. Med 60 bildeoppdateringer i sekundet, flyter det hele utmerket. Jeg ble rett og slett sugd inn i bilen, og glemte alt av irritasjonsmomenter nesten øyeblikkelig.

Høydepunktet kom snart. Regn. Jeg ble nesten målløs. Regndråpene pisket og trommet på karosseriet og vinduene, dråpene prellet oppover og til sides av luftmostanden, og vindusviskerne jobbet på spreng for å prøve å holde sikten fri. Innlevelsen min var total.

Så fikk jeg vannplaning etter å ha kjørt i en stor vanndam som hadde akkumulert seg i en sving. Jeg ble målløs. Jeg måpte. Dette var tidenes opplevelse i et bilspill.

Kjøringen oppleves totalt sett som svært bra. Selv har jeg for vane å kjøre med både ABS-bremser, antispinn og stabilitetskontroll på i starten, før jeg gradvis skrur av disse funksjonene. Skjønt, alle nyere biler i dag har dette – så jeg gjør jo det egentlig bare vanskeligere for meg selv enn det er i virkeligheten. Likevel, man blir belønnet i form av en bonus til antall «credits» (valutaen i spillet) man vinner etter hvert løp – jo færre hjelpemidler, jo høyere bonus. Jeg fikk forresten beskjed om at jeg ikke burde skru på «simulasjon» på selve styringen, da det var sterkt anbefalt å da ha ratt, noe som er mangelvare her i gården. Foreløpig.

Ferrari La Ferrari
Min Ferrari Ferrarien, som den også heter…

Jeg bør kanskje også nevne nattkjøring. Visuelt sett vil man oppleve mange utrolig vakre øyeblikk. Selve kjøringen er hakket vanskeligere enn i dagslys, ettersom sikten er betydelig redusert – særlig utenfor belyste områder. Ellers savner jeg kombinasjonen av nattkjøring og regn. Det ser nemlig ikke ut til at dette er mulig, men jeg ser ikke bort i fra at det er for krevende rent grafikkmessig.

Mer variert med Drivatarer

I Forza 5 ble det innført noe som ble kalt for Drivatar. Systemet er videreutviklet i Forza 6, og er ganske enkelt datamotstandere som har blitt opplært av virkelige spillere. Når man spiller Forza, dannes det nemlig AI-profiler basert på kjørestilen til spillerne. Dette skal skape mer variasjon, særlig fordi man nå får datamotstandere som gjør feil, og ikke bare kjører saktere eller mer forsiktiig. De blir rett og slett mer menneskelige.

I femmeren var det imidlertid en del klager på at Drivatarene saboterte mer enn de gjorde nytte, så systemet ble videreutviklet og forbedret for Forza Horizon 2. I den sjette utgaven har de tatt enda flere steg i riktig retning, slik at de i større grad luker vekk de verste feilene som begås.

BWM top gear
BMW i retrostil ute på Top Gear-banen

Disse Drivatarene blir forresten rangert, slik at man kan velge hvilken vanskelighetsgrad man skal spille mot. Hvis man så går fra seier til seier, uten noe særlig motstand, så får man automatisk spørsmål om man vil øke litt på vanskelighetsgraden – og vipps, så har man en utfordring igjen. Jeg føler dette systemet fungerer veldig bra – og det gir alltid spilleren noe å strekke seg etter, samtidig som motstanderne blir uforutsigbare.

Kampanjen

I Forza 2 var spillet lagt opp slik at man startet med et gammelt vrak av en bil, med null oppgraderinger og i nederste trinn på næringskjeden. Deretter kjørte man seg oppover fra turnering til turnering. Ved å vinne credits, kunne man oppgradere bilen sin gradvis mer, og investere i andre biler. Likevel var pengene en mangelvare – i alle fall i starten. Det føltes bra å måtte jobbe for dette. Det føltes bra å endelig få råd til en ny Ferrari. Det føltes bra å måtte spare for å kjøpe oppgraderinger til bilen.

I de siste Forza-spillene føler jeg derimot at de bare har tatt steg bakover på dette området. Penger er overhodet ikke noe problem, og biler blir man overøset med hele tiden. Dette medfører at man aldri virkelig får brukt tid på å kjøre de nyervervede doningene. I tillegg er det nå slik at alle biler man kjøper automatisk er oppgradert til maks nivå innenfor sin klasse når man kjøper dem. For min del betyr det at jeg må inn i oppgraderingsmenyen for å fjerne alle oppgraderinger, slik at jeg kan tilpasse bilen min slik jeg ønsker. Denne forenklingen er vel veien mange spill tar, men det betyr ikke at jeg liker det.

chevrolet
Denne bilen skulle jeg gjerne hatt i virkeligheten også…

Det er ganske klart at utfordringen i Forza 6 er selve kjøringen, ikke det andre som ligger rundt. Og ettersom kjøringen jo er akkurat så vanskelig og utfordrende som man ønsker, så føler jeg at spillet gradvis har mistet en viktig dimensjon – for min del i alle fall.

Mikrotransaksjoner, eller kanskje ikke?

En ny funksjon er at man nå kan legge til små modifikasjoner til bilen, som går utenfor det vanlige rangeringssystemet. Noen modifikasjoner kan brukes uendelig, mens andre kan kun brukes på ett løp. Disse kan gi økt motorkraft, bedre bremseeffekt, ekstra erfaringspoeng, enda mer penger (!), og mange andre ting. Man kan kjøpe slike modifikasjonspakker med credits, og hver pakke inneholder et visst antall tilfeldige kort som kan være av varierende kvalitet og sjeldenhetsgrad.

I starten trodde jeg først at Turn 10 hadde lagt inn mikrotransaksjoner her, men der tok jeg heldigvis feil. Så vidt jeg vet. Likevel, jeg er personlig ikke noen tilhenger av dette. Enda, i alle fall. Det er mulig at jeg mykner opp etterhvert, men foreløpig føler jeg det nesten som litt juks å kunne slenge på åtte prosent ekstra motoreffekt og sju prosent bedre veigrep sånn helt uten videre.

En annen ting som irriterer meg grønt, er at de – i alle fall i alle løp jeg har kjørt til nå – har innført krav om at du må havne blant de tre beste. Hvis ikke må du kjøre på nytt. Hva i alle dager er dette slags tull? Jeg vil ha en serie der jeg får poeng for plasseringene mine. Hvis jeg havner langt bak i leksa i det første løpet, kan jeg likevel jobbe meg oppover tabellen i senere løp. En seier ville virkelig ha betydd noe. Nå føles det litt poengløst (pun intended). Det eneste som betyr noe er å nå topp tre. Det er ingen poengoversikt. Nada.

Som jeg nevnte innledningsvis, så har jeg ikke nødvendigvis utforsket alt ennå – men så langt jeg har oppdaget til nå, så er det ikke noe ligasystem slik det var i tidligere spill.

Flerspiller – ikke helt strømlinjeformet

forza 6
Nattkjøring kan være svært stilig.

Hva kan jeg si om flerspiller? Ikke så mye. Den ene modusen som virket interessant – online-liga – har ikke vært tilgjengelig de gangene jeg har prøvd. Ellers prøvde jeg meg raskt på drag-racing, ettersom jeg har lest at andre mener dette er en utrolig fet opplevelse. Jeg må ærlig talt si at jeg er skuffa. Først må man vente i lange baner før man får kommet i gang med kjøringen, deretter er det ti sekunder, og vipps så er det over. Så var det ventetid igjen på nesten et minutt mellom heatene, før vipps – 10 sekunder og det var over. Jeg kjørte tilsammen tre heats, mot en fyr som knuste meg som det sang hver gang – han hadde tross alt en mye raskere bil. 30 sekunder kjøring, og mer enn 5 minutter ventetid. Slikt gidder jeg ikke.

Litt senere prøvde jeg å kjøre et vanlig løp i flerspiller. Men, etter å ha ventet i flere minutter før spillet til slutt ble satt i gang, skjedde det et eller annet som gjorde at alle spillerne ble kastet ut tilbake til lobbyen, og ny ventetid var på gang. Jeg kan tippe dette må ha vært relatert til at vi akkurat var nok spillere i første omgang, men at noen avsluttet på veien slik at løpet plutselig ikke hadde nok deltakere.

Uansett, jeg skal nok dykke litt mer inn i flerspillermulighetene senere, men det er ikke der jeg har hatt fokuset mitt for nå. Jeg tar gjerne mot litt tips i kommentarfeltet til denne saken – særlig hvis noen mener at inntrykkene mine av flerspiller er helt på jordet.

Avsluttende tanker

Etter å ha lest gjennom det jeg har skrevet i dette inntrykket, kan jeg se at jeg virker veldig kritisk til mye av spillet. Det er egentlig ikke meningen. Forza Motorsport 6 er i mine øyne et utrolig bra spill, der kjøreopplevelsen er helt fantastisk. Og det er jo det som er viktigst i et spill som dette. Likevel er det ting jeg savner. Som Porsche. Men det kommer.

Merk at Forza Motorsport 6 er ennå ikke offisielt utgitt, men er tilgjengelig i tidlig tilgang for de som har kjøpt Ultimate Edition.

Offisiell lanseringsdato i Norge er torsdag 18. september, og spillet kommer kun til Xbox One.

Ny video – Nürburgring i regnvær

Så, helt til slutt – ettersom vi har fått god mottakelse på gameplay-videoene vi har laget, har vi tenkt å fortsette med dette så lenge det er interesse for det. Vi kommer ikke til å legge ut alle videoene som egne saker, men de dukker opp både på Youtube-kanalen vår og på Twitter i første omgang.

I denne videoen kjører jeg en Volvo på Nürburgring gjennom tre søkkvåte runder med piskende regn. Det er ikke noe kommentarspor på dette klippet, kun lyd fra selve spillet.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar