Av alle årets måneder er oktober en av de tristeste. Det er fortsatt et snev av grønt i skogen, og et snev av varme i luften – men det skal snart erstattes med høststormer og kuldegrader om nettene. Gjerne litt snø, også. Det er en perfekt tid for spill, med andre ord, og her er de oktober-spillene vi i Spillhistorie gleder oss til.
Bli fengselsdirektør i Prison Architect (Joachim)
Sist jeg testet Prison Architect var for cirka to og et halvt år siden. På det tidspunktet synes jeg spillet virket veldig lovende, selv om det ikke hadde så veldig mye dybde enda. Skal jeg dømme etter hva jeg har hørt i tiden som har gått, er dette noe utvikler Introversion har fikset på – og jeg gleder meg veldig til å sjekke om spillet er så dynamisk og spennende som det virker. Å jobbe i fengselsvesenet er vel omtrent det siste jeg ønsker i virkeligheten (ironisk, med tanke på at jeg er utdannet lærer), men å spille fengselsdirektør virker veldig, veldig spennende.
- Plattform: Windows, Mac, SteamOS/Linux
- Lanseringsdato: 6. oktober
Havet stiger i Beyond Earth: Rising Tide (Kristian og Joachim)
Kristian
Firaxis sørger for global oppvarming i verdensrommet når de lanserer den første større utvidelsen til Beyond Earth, nemlig Rising Tide. De følger for øvrig i fotsporene de selv tråkket opp for rundt 17 år siden – forløperen Alpha Centauri fikk nemlig også en utvidelse som blant annet fokuserte på sjøfraksjoner og utvikling av områder på vannet (Alien Crossfire). Ellers lover Firaxis store forandringer til diplomatisystemet. Bra. Men jeg savner systemet de hadde i Alpha Centauri. Det har etter min mening ikke blitt overgått av noe Firaxis-spill i etterkant. Hverken Civilization 3, 4, 5 eller Beyond Earth. Skuffende.
Joachim
Jeg hører også til dem som synes Beyond Earth var litt skuffende, selv om jeg ikke har det samme forholdet til Alpha Centauri som Kristian har. Jeg opplevde rett og slett hovedspillet som litt pregløst. Grått (eller, rettere sagt, brunt) og småkjedelig. Det var for eksempel ingenting interessant med planeten, og jeg fikk aldri følelsen av at den bød på spesielle og unike utfordringer eller muligheter. Men det endrer seg kanskje nå, som havområdene åpnes opp for skikkelig utvikling. Firaxis har tradisjon for å være flinke med ekspansjonspakkene sine, og jeg gleder meg til å se om de nå har gjort Beyond Earth til det spillet det strengt tatt burde vært ved lansering i fjor.
- Plattform: Windows
- Lanseringsdato: 9. oktober 2015
Mer nakenhet i The Witcher 3: Hearts of Stone (Kristian og Joachim)
Kristian
Gerald er klar for mer krumspring. Vi loves over 10 timer med nye eventyr, monstre og romantikk. Og pupper. Og Geralds rumpe, for dem som liker sånt. I tillegg høres det nokså vanskelig ut å måtte overvinne en udødelig bandittleder ved navn intet ringere enn Olgierd von Everec. Tja. Det er nok ikke det navnet jeg kommer til å huske best. Men, for drøye 70 kroner på Steam (spesialpris for forhåndsbestillinger) er det ingen tvil om at det vil gi valuta for pengene. Jeg må bare runde hovedspillet først.
Joachim
Jeg har spilt gjennom The Witcher 3, og for meg representerer Hearts of Stone noe jeg har gledet meg til helt siden jeg rundet sisteoppdraget i kampanjen (og ble superskuffet over hvor tom verden var etterpå): En unnskyldning til å synke et nytt antall timer i det som nærmest garantert må kåres til årets spill uansett sjanger. Jeg har heldigvis spart ganske mange sideoppdrag med det mål for øyet at jeg kan spille spillet betydelig mer enn de cirka ti timene CD Projekt Red antar det tar å fullføre innholdet i ekspansjonen. Det blir forresten gøy å se Shani igjen, selv om hun var ganske sur på meg sist gang vi tok farvel.
- Plattform: Windows, PS4, Xbox One
- Lanseringsdato: 13. oktober 2015
I Planetbase må vi bygge og bo i rommet (Joachim)
Dette indie-spillet ble jeg først oppmerksom på i forrige uke, men det virker ganske spennende. Kort fortalt gjelder det å bygge kolonier på fjerne planeter, og spillet ser ut til å bli en slags krysning mellom et futuristisk bybyggerspill og The Sims. Jeg husker hvordan Banished tok over livet mitt i fjor, så at flere indie-utviklere prøver seg på denne sjangeren ser jeg veldig positivt på.
- Plattform: Windows
- Lanseringsdato: 16. oktober
Sword Coast Legends – Legendene som ble forsinket (Kristian)
Bare få dager før lansering, valgte utviklerne å utsette spillet i en snau måned. Det er nesten bestandig greit i mine øyne. Ikke lanser noe før det er ferdig. Vi har jo sett mange eksempler på spill som blir presset ut for å nå et lanseringsvindu. Det er sjeldent lurt. På den andre siden er dette andre gangen i løpet av kort tid at spillet blir utsatt. Det kan tyde på problemer, det óg. Skuffet? Ja, det blir man jo. Når det er sagt, så er det såpass få spill jeg ser fram til i oktober-måneden ellers, at det var greit å få et til på lista.
- Plattform: Windows, PS4, Xbox One
- Lanseringsdato: 20. oktober 2015 (PC), Q4 (PS4, Xbox One).
Firefly + Farscape = Rebel Galaxy? (Joachim)
Et romeventyr med fokus på handel, kamp og utforsking, inspirert av både Firefly og Farscape? Count me in! Dette spillet kommer fra Torchilight-skaperne, og er sikkert temmelig velbalansert og vanedannende. Jeg håper bare det er mer variert enn Torchlight og andre typiske actionrollespill – jeg håper dette er mer «episk romopera» enn «Diablo med romskip og taktisk kamp».
- Plattform: Windows, Mac, PS4 og Xbox One
- Lanseringsdato: 20. oktober (Windows), senere i år (resten).
Rottene angriper i Warhammer: End Times – Vermintide (Joachim)
Dette spillet er jeg kjempeusikker på, mye på grunn av samarbeidsfokuset. Men jeg tar det med likevel, for det ser (og høres, takket være spillmusiker Jesper Kyd) utrolig heftig ut. Jeg er ingen Warhammer-fantast, men litt beksvart fantasy kan jeg alltid like, og spillet vekker dessuten gode minner om den ofte ganske undervurderte førstepersonsskyteren Painkiller. Hvis spillet må spilles med andre for å være gøy, melder jeg meg ut. Men hvis ikke kan dette bli et spill jeg kommer til å spille mye.
- Plattform: Windows
- Lanseringsdato: 23. oktober
Månedens største skepsis: Tony Hawk Pro Skater 5 (Mats)
Beklager, men dette er et spillet jeg virkelig skulle ønske jeg klarte å glede meg til. Jeg gjorde egentlig det, selv om jeg hadde fått med meg at det var Robomodo som sto bak spillet, men så tittet jeg på en trailer. Her er det bare å finne fram åtte bøtter med sunn skepsis og håpe at dette blir vesentlig bedre enn det alle inntrykkene hittil tyder på. Hvis ikke er det nok kroken på døra, slutten på linja, skateboardet hengt på veggen eller inn for siste landing for den kritikerroste serien som definerte en hel sjanger etter første utgivelse rett rundt tusenårsskiftet.
- Plattform: Xbox One, Xbox 360, PS3, PS4
- 2. oktober
Dette er altså de spillene vi gleder oss til (unntatt Tony Hawk, som du tilsynelatende bare bør glede deg til om du kjenner en liten drittsekk av en unge som fortjener en skikkelig elendig julegave i år). Det er nok noen AAA-formede hull her, så du kan jo stikke innom Gamer.no for å lese om noen av storspillene som lanseres denne måneden. Og gi gjerne lyd fra deg i kommentarfeltet – hva gleder du deg til?
Gleder meg vel egentlig ikke til noen av de dere gleder dere til…. men Age of Decadence derimot kommer forhåpentligvis til å redde det som kanskje blir en litt laber måned ellers, og redde det som har vært et litt labert rollespillår, til tross for så mange på forhånd lovende spill.
Age of Decadence ja… det er vel 3 år siden jeg kjøpte det, da skulle det være ferdig i løpet av noen måneder :P
Men det begynner jo å komme seg nå… En stund siden jeg har spilt det.
Hehe, med tanke på hvor mye han «Vince D. Weller» har vært ute og slengt med leppa i årenes løp bør det vel være bra. Men har vel ikke hørt så mye fra ham i det siste. Kanskje den lange utviklingstiden til Age of Decadence har gjort ham litt mer ydmyk… ;)
Ydmyk? Tydelig at noen her ikke sjekker codexen regelmessig!
Det har du helt rett i! :D