Hvorfor er utgiverne så redde for emulatorer?

På årets GDC holdt Frank Cifaldi et interessant foredrag om hvordan man kan gjøre klassiske spill tilgjengelige igjen. Nå er det ute på Youtube.

Har du noen ganger lurt på hvorfor ikke en emulert NES-versjon av Ducktales eller Castlevania er tilgjengelig på Steam? I utgagnspunktet er det lett å tenke at Nintendo aldri ville tillate NES-spill på Steam, men Nintendo har faktisk ikke noe de skulle sagt. De store konsollgigantene har to ganger forsøkt å ta knekken på emulatorer i retten, og begge gangene har de tapt.

Dette er ikke Ducktales slik vi husker det.
Dette er ikke Ducktales slik vi husker det.

Emulatorer er altså lovlige, og hvis Konami, Capcom eller en annen tredjepartsutgiver eller lisenseier ønsker å gi ut emulerte versjoner av NES-spillene de eier rettighetene til på andre plattformer, kan ikke Nintendo stoppe dem. Likevel er de i stor grad svært skeptiske til å gjøre det, mener Frank Cifaldi, som jobber med å restaurere gamle spill hos spillutvikleren Digital Eclipse.

I et én times langt foredrag på GDC, snakket han om utfordringene med å sikre at klassiske spill fortsatt skal være lovlig tilgjengelige for almennheten, og hvorfor utgiverne snarest bør omfavne emulatorer. Det er kjempeinteressant, så ta en titt (og hvis ikke du har tid, har jeg nevnt noen av tingene han diskuterer under videoen):

Cifaldi påpeker at så godt som alle de mest populære filmene fra 1989 fortsatt er lette å kjøpe, mens nesten ingen av de mest populære konsollspillene fra samme år er det. Ikke bare er dette trist, ettersom disse spillene er en del av kulturarven vår, men det betyr også tapte inntekter for utgiverne, som enkelt kunne ha gjort dem tilgjengelige og tjent noen kroner på det samtidig – slik man gjør i alle andre medier enn spillmediet.

Vi ser stadig nyversjoner av klassiske konsollspill, men det er ikke det samme. Selv om man porterer dem så nøye man kan, ender man opp med noe som er annerledes originalen. I Ducktales’ tilfelle, veldig annerledes. Ikke nødvendigvis dårligere, men ikke det samme spillet.

Mega Man-spillene er faktisk tilgjengelige i tilnærmet original form.
Mega Man-spillene er faktisk tilgjengelige i tilnærmet original form.

MAME og MESS er nå «open source»

Men Cifaldi trekker også frem noen lyspunkter: Vi har i de siste årene sett at en rekke MS-DOS-spill har blitt tilgjengelige igjen, og det er i stor grad på grunn av DOSBox-emulatoren, som er «open source» og kan distribueres (nesten) fritt. Dette har gjort det enkelt å relansere gamle DOS-spill i deres originale form, med DOSBox inkludert i installasjonen.

Nå har arkade-emulatoren MAME og altmulig-emulatoren MESS fulgt etter DOSBox, noe som gjør en mengde klassiske spill tilgjengelige for relansering av lisenseierne. Sega kan for eksempel nå relansere arkadeversjonen av Out Run på Steam, uten særlig mye arbeid, takket være MAME. Om de ønsker det, selvsagt.

Cifaldis eget selskap har forøvrig stått for en litt annen løsning, og på den måten sikret at de klassiske spillene i Mega Man-serien nå er tilgjengelige på de fleste plattformer (inkludert Steam). Vi har også sett emulerte PlayStation-spill, slik som Motorhead og Mass Destruction, dukke opp på Steam – men det er en stund siden vi har hørt noe fra utgiveren bak disse nå.

Likevel er det fortsatt stort sett kun en håndfull plattformeiere selv – i praksis kun Atari og Sega – som bryr seg å relansere egne konsollspill i emulert form på andre plattformer. Det er trist, for som jeg skrev da jeg kikket på Atari 2600-samlingen Atari Vault, kom mange av de aller beste spillene på den konsollen fra tredjepartsutgivere som Activision.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.