Den kortvokste rørleggeren kommer til iDingser før jul.
Under Apples pressekonferanse i kveld kom selveste Shigeru Miyamoto på scenen for å presentere siste skudd på treet i Nintendos mobilsatsing. Super Mario Run er ikke som navnet kanskje antyder en «endless runner» som mobilene har fått i bøtter og spann de siste årene, men setter deg i rollen som Mario i noe som ligner svært på en bane i New Super Mario Bros.
Målet er å samle flest mynter innen du kommer i mål, og Mario hopper ved at du trykker på den nederste delen av skjermen. Avhengig av hvor lenge du trykker, hopper Mario høyere.
Mr. Miyamoto gjorde i presentasjonen sin et poeng ut av at spillet er optimalisert for å styres med én hånd – mens du står på metroen, spiser en burger eller nyter et eple. Spillet kommer til iOS i første omgang, men ordlyden utelukker ikke en versjon til Android etter hvert. Ingen konkret lanseringsdato ble gitt, annet enn at spillet kommer ut før jul.
Hele presentasjonen ligger allerede ute på YouTube og kan nytes her:
Virker litt som det de gjorde med Pokémon Go – ta en kjent og fungerende formel på en populær plattform (her: generisk ‘trykkespill’ på mobil, Pokemon Go: spillet Ingress) og pakk det inn i noe som alle kjenner fra Nintendo… De tjener dårlig med penger på konsollene sine for tiden. Skuffende fra Nintendo, men litt forventet.