Ambisiøs kombinasjon av romsimulator og rollespill fra klassikerfabrikken Origin Systems.
Space Rogue er et interessant og ambisiøst spill fra Origin Systems, utvikleren som er mest kjent for serier som Ultima og Wing Commander. Spillet er en kombinasjon av romsimulator og rollespill, der de to elementene av spillet er svært forskjellige fra hverandre.
Når du flyr rundt i verdensrommet foregår handlingen i 3D, og du ser moroa fra cockpiten i romskipet ditt. Men når du lander på romstasjoner, får du i stedet styre figuren din rundt i miljøer sett ovenfra, der du kan snakke med folk, og så videre. I tillegg har spillet andre typiske romspillelementer, som handel.
Nå heter spillet Space Rogue Classic
Nå er Space Rogue tilgjengelig igjen, via den retrofokuserte utgiveren Night Dive Studios. Versjonen som har blitt lansert på GOG har fått «Classic» klistret på tittelen, og det er antakeligvis fordi det nå finnes et nytt og helt urelatert spill som bruker navnet Space Rogue.
Spillet kom opprinnelig i 1989, og fikk en god mottakelse, blant annet takket være det veldig ambisiøse konseptet. Hvor godt det har tålt aldringsprosessen er et annet spørsmål, men da bloggeren The CRPG Addict spilte det, endte han i alle fall opp med å like det.
Space Rogue var hjertebarnet til Paul Neurath, som senere startet Looking Glass Studios (Thief, Ultima Underworld og System Shock). I dag leder han utviklingen av Underworld Ascendant, og interessant nok jobber det nye studioet hans også med et prosjekt for Night Dive Studios – nemlig System Shock 3.
Toppbildet er «lånt» fra Mobygames.