Det klassiske skytespillet går helt glatt på konsollen, takket være en ekstra prosessor i spillkassetten.
Wolfenstein 3D er ikke et spill en skulle tro ville fungert veldig godt på en så enkel plattform som GameBoy Color, men en svensk hobbyutvikler ved navn Anders Granlund har tilsynelatende fått til det umulige – en versjon av det klassiske førstepersonsskytespillet som kjører helt glatt på plattformen.
Ekstra maskinvare gjør susen
Det han har oppnådd er både mer og mindre imponerende enn det virker, samtidig. Mindre imponerende fordi han egentlig jukser litt, og mer imponerende fordi han jukser på en veldig kul og intrikat måte. Spillet er nemlig for avansert til å kunne drives av maskinvaren i GameBoy Color alene, men det løser utvikleren ved å legge inn en egen prosessor i spillkassetten.
Prosessoren er en ARM Cortex-M0, som kjører på 48Mhz. Utvikleren sier i en kommentar på YouTube (se videoen under) at han valgte den fordi den er liten, lett å lodde på for hånd, og i tillegg kjører med en spenning på 5 volt.
Dette er faktisk ikke en helt ny idé – mange klassiske konsollspill har ekstra maskinvare i spillkassetten, som på en eller annen måte har gitt dem bedre ytelse eller ekstra funksjoner. Men å få plass til en ekstra prosessor på en syltynn GBC-kassett er selvsagt en annen sak enn å putte inn ekstra minne i en NES-kassett – noe sier meg at utvikleren ville gjort det godt i Shenzhen I/O.
Stikk innom Granlunds nettsted for mer informasjon om prosjektet. Her er en video: