Etter en 14 år lang reise er spillet en realitet.
Pinball Parlor har en spennende historie – spillet kommer fra japanske Mindware, som har laget PC- og konsollspill siden åttitallet, men som etter hvert fant ut at de også ville lage flipperspill. I 2003 skapte Mindware en prototype med hjelp fra flipperspilldesignerne Steve Kordek og John Popadiuk, og den fysiske utgaven ble blant annet testet ut i en spillehall i Tokyo.
Men markedet for flipperspill er ikke hva det en gang var, og spillet kom aldri i produksjon – før nå. Ikke bare skal det endelig få en skikkelig, fysisk utgave, men Mindware har også laget en PC-versjon som lanseres på Steam den 24. desember.
Som du ser av traileren under, er inspirasjonen for dette flipperspillet hentet fra klassiske maskiner fra flipperspillenes barndom, og ikke de mer avanserte maskinene som dukket opp i de senere årene. Mindware skryter av enkle, men dype regler, samt svært realistisk grafikk og fysikk. Det ser unektelig pent ut:
Det finnes flere gode flipperspill på Steam allerede, slik som Pinball Arcade, Pinball FX2 og det italienske Zaccaria Pinball, så Pinball Parlor får tøff konkurranse allerede fra starten av. Ah, og hvis du er litt mer retrofokusert, bør du kanskje ta en titt på den ferske Amstrad-versjonen av Amiga-klassikeren Pinball Dreams.
Som faste lesere av Spillhistorie sikkert har fått med seg, intervjuet jeg Mindware-sjef Mikito Ichikawa i sommer.