Har du prøvd Chuck Rock på Commodore 64?

Spillet fikk i sin tid 96% da det ble anmeldt av Zzap!64. Men Core Design valgte å droppe utgivelsen.

Før Core Design skapte Lara Croft, var den kanskje mest kjente spillhelten deres en småfeit steinaldermann ved navn Chuck. I plattformspillet Chuck Rock ble dama hans kidnappet, og han måtte legge ut på en sideskrollende reise gjennom en fantasiversjon av steinalderen der mennesker og dinosaurer eksisterer side om side (for eventuelle amerikanske lesere: nei, The Flintstones er ikke historisk korrekt).

Animert tittelskjerm.
Animert tittelskjerm.

Commodore 64-markedet var døende

Spillet fikk mye positiv oppmerksomhet på Amiga og Atari ST, og ble etter hvert også lansert for SNES, MegaDrive og Game Boy. Men før konsollversjonene kom, var det meningen at det skulle komme til Commodore 64. Core Design lagde ikke den versjonen selv, men fikk italienske Genias til å skape den. Dessverre fikk de kalde føtter, ettersom de mente Commodore 64-markedet var døende, og på tross av at de sendte ut anmelderkopier og reklamerte for Commodore 64-versjonen av spillet, ga de det aldri ut.

Hjelpsom dinosaur.
Hjelpsom dinosaur.

Det de imidlertid gjorde var å tillate Genias å lansere spillet selv, men bare i Italia. Dette resulterte i at spillet ble svært sjeldent, og det var faktisk ikke i 2014 at det dukket opp på nettet. Det skjedde via nettstedet C64 Games that Weren’t, som har spesialisert seg på å finne kansellerte eller ekstremt sjeldne Commodore 64-spill, og publisere dem.

Opprinnelig var det kun diskettversjonen som var tilgjengelig, men nå har også kassettversjonen dukket opp på nettstedet. Dermed er spillet endelig blitt fullstendig bevart for ettertiden – godt over 20 år etter sin opprinnelige lansering. Dette minner oss nok en gang om at det haster å bevare spillhistorien vår, for det kommer neppe til å gå så voldsomt mange år før den originale kassetten blir uleselig.

Relaterte innlegg

En kommentar om “Har du prøvd Chuck Rock på Commodore 64?

Legg inn en kommentar