Paradox’ første samarbeidsprosjekt med Wargame-skaperne Eugen Systems tar spillerne til Normandie under andre verdenskrig.
Det føles som om det bare er et par måneder siden Paradox annonserte Steel Division: Normandy ’44, og det er ikke så rart, siden det bare er et par måneder siden de gjorde det. Ahem. Men nå er altså spillet ute, og det slår meg at jeg mye heller vil at utgivere skal annonsere spill et par-tre måneder før de slippes enn seks til ni måneder før de slippes (spesielt siden det raskt blir ett år).
Andre verdenskrig-strategi
Med Steel Division: Normandy 44 tar utvikler Eugen Systems turen tilbake til andre verdenskrig, og de alliertes invasjon av det tysk-okkuperte Frankrike. Vi loves utfordrende taktikk, historisk nøyaktige stridsvogner, kjøretøyer og andre tropper, og svært realistiske miljøer basert på faktiske rekognoseringsbilder fra Normandie i 1944.
Spillet bruker Eugens avanserte Iriszoom-motor, som vi også kjenner fra flere av utviklerens andre spill. Kort sagt gir den oss muligheten til å flytte kameraet helt ned på bakkenivå, eller zoome så langt opp at vi kan følge med på hele kartet samtidig. En dynamisk frontlinje vises på kartet, for å illustrere hvordan konflikten utarter seg i sanntid.
Ellers loves vi de vanlige kombinasjonene av enspillerkampanje og flerspiller, og det hele ser ut til å bli ganske godt mottatt av spillkjøperne. Her er min favoritt-brukeranmeldelse, fra en fyr som kaller seg seventeen angry pugs:
This game accurately evokes the historical feel of German commanders having very good tanks die in exceptionally stupid ways.
Ta en titt på lanseringstraileren: