Space Odyssey skal bli et lærerikt og unikt romspill. Men har utviklerne har gått til Kickstarter for tidlig?
Da jeg først hørte at astrofysiker og TV-personlighet Neil deGrasse Tyson jobber med et spill, ble jeg umiddelbart veldig spent. Jeg kjenner ham best fra TV-serien Cosmos: A Spacetime Odyssey, der han presenterer til dels tung vitenskap på en underholdende og forståelig måte, og det burde være mulig å overføre noe av dette til spillmediet.
Konseptet bak Space Odyssey virker også spennende. Det er et spill der du skaper dine egne solsystemer, og så reiser ut for å utforske og kolonisere dem. Du kan spille alene eller sammen med andre, og også utforske universer skapt av andre spillere. Så langt, ganske kult.
Men da jeg tok en titt på Kickstarter-presentasjonen (for dette skal bli et folkefinansiert spill), begynte inntrykket å falme.
Hvor er spillet?
For det første, ser det ikke ut til å være noe video fra spillet der. Faktisk minner noe av det vi får se veldig mye om andre spill, som Star Citizen. For det andre, er det vanskelig å få en klar forståelse av de konkrete planene for spillet, og i stedet er det mye snakk alle de spennende personene som skal være med på å skape det.
For det tredje, virker det ikke som særlig mange folkene bak prosjektet faktisk er spillutviklere. I stedet virker det som de skal outsource mye av selve byggingen av spillet til andre selskaper. Slikt får varsellampene til å lyse – og når det så blir snakk om hvordan franchisen skal spre seg til andre medier etter hvert, begynner også sirenene å ule.
Det hjelper ikke at en representant for utviklerne bekrefter at spillet fortsatt er i konseptdelen av utviklingen.
Kort sagt: Her har en gruppe idémennesker kommet opp med et kult og ambisiøst grunnkonsept, men det er et åpent spørsmål hvordan det skal gjennomføres. Nettopp fordi konseptet er så ambisiøst, tenker jeg at dette ikke er tiden for folkefinansiering. Dette er tiden for å lage prototyper og finne ut, i detalj, hvordan spillet skal fungere. Når det er gjort, kan man spørre folk om å åpne lomebøkene.
Kampanjen har i alle fall klart å samle cirka 10 prosent av det endelige målet så langt. Her er Kickstarter-presentasjonen:
https://www.kickstarter.com/projects/2000580152/neil-degrasse-tyson-presents-space-odyssey-the-vid/
Funfact: Neil deGrasse Tysons forgjenger som Cosmos-skaper, Carl Sagan, ville lage dataspill på åttitallet.