Her er et VR-spill for Commodore 64

En hobbyutvikler har satt sammen et VR-hodesett og -spill for maskinvaren fra 1982.

Virtual reality er ikke noe vi forbinder med retroplattformer, med mindre vi snakker om Nintendos katastrofale Virtual Boy-opplegg fra nittitallet. Men nå har en amerikansk hobbyutvikler faktisk laget et Commodore 64-spill som støtter VR-hodesett.

Først og fremst bør jeg nok påpeke at dette spillet bare gjør halvparten av det vi forventer av et moderne VR-spill. Det sender 3D-bilder til VR-hodesettet, men det registrerer ikke dine hodebevegelser.

Zombiedrap i 3D

Slik ser bildet ut på en normal skjerm.
Slik ser bildet ut på en normal skjerm.

Opplegget ser uansett ganske kult ut. Utvikleren har laget et eksempelspill der man står i midten av et gatekryss, og blir angrepet av monstre eller zombier som kommer løpende fra alle fire retninger. Du veksler synsvinkel og skyter med tastaturet, og må unngå at fiendene kommer så nær deg at de kan angripe deg.

Skjermbildet er delt i to, der vinkelen er ulik for hvert bilde. Dette skal simulere det som skjer i virkeligheten, når vi ser verden fra to kameraer (øyer) plassert ved siden av hverandre, og det er også slik skjermbildet i «ekte» VR-spill fungerer.

Prosjektet startet ved at utvikleren Jim_64 hjalp datteren med et skoleprosjekt der hun satte sammen et VR-hodesett i stil med Goolge Cardboard. Han lagde C64-hodesettet ved hjelp av et billig VR-hodesett, en billig LCD-skjerm, og en strømadapter fra Amazon.

Skjermen ble delt i to, hvert øye får en skjermoppløsning på hele 152×200 piksler, eller 76×200 hvis man vil bruke Commodore 64-systemets «multi-color»-modus. Ta en titt på utviklerbloggen for mer teknisk informasjon, og videoen under, for å se hvordan det hele fungerer.

Om du har lyst til å bygge din egen versjon, kan du ta en titt på denne videoen:

Egentlig et gammelt konsept

Virtual Reality har ikke tatt helt av enda, på tross av at det strengt tatt er noe av det kuleste som har skjedd spillverdenen siden PlayStation ble lansert for 25 år siden.

Det er imidlertid ikke helt riktig å si at konseptet er nytt – det er først nå at teknologien har modnet slik at den fungerer godt, og samtidig blitt billig nok til at hvermansen har råd til å bli med på moroa. Men allerede på nittitallet fantes det kommersielle hodesett for VR, og spill ble lansert med VR-støtte. Utrolig nok, er Amiga-skytespillet Gloom Deluxe et av disse.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.