Stardust-skaperen gir seg med arkadespill

Housemarque har lenge vært en fakkelbærer for arkadeaction med høye produksjonsverdier. Nå er det slutt.

Den finske spillutvikleren Housemarque har, med navn som Stardust-serien, Resogun og Nex Machina, vært en ledende aktør i markedet for arkadeaktige actionspill inspirert av sjangerens gullalder på åttitallet. Men nå har de sett seg nødt til å forlate sjangeren.

Super Stardust på Amiga. Bilde: Mobygames.
Super Stardust på Amiga. Bilde: Mobygames.

Folk kjøper ikke spillene lenger

I en bloggpost på nettstedet sitt forklarer de at spillene deres rett og slett ikke selger godt nok, på tross av at de generelt får svært gode anmeldelser av både spillerne og pressen, til at det lønner seg å lage dem. I en Gamasutra-artikkel beskrives avstanden mellom karakterene Nex Machina fikk, og salgstallene det oppnådde på PS4 og PC, som et hav.

I Gamasutra-artikkelen sier Housemarque-sjef Ilari Kuittinen at Super Stardust HD solgte langt bedre da det kom til et mye mindre PS3-marked enn Nex Machina har gjort på PS4. Ifølge Steamspy har spillet solgt cirka 35 000 kopier på PC, og salgstallene på PS4 skal være i samme gate.

Housemarque tror at markedet primært ønsker flerspilleropplevelser man kan investere mye tid i, og deres neste spill ser ut til å havne i den kategorien. Ifølge Gamasutra er sjansene store for at det lanseres via «early access». Kuittinen understreker at det er et prosjekt de har hatt gående en stund.

Spillet ser kult ut.
Nex Machina.

Mye talent

Det er kanskje ikke så veldig overraskende at Housemarque har gått til dette steget, men det er likevel trist. Jeg fikk aldri tid til å skrive noen større artikkel om Nex Machina her på Spillhistorie.no, men det er altså et fantastisk lite actionspill som garantert vil imponere deg om du liker klassisk arkadeaction. Vi skal ikke undervurdere hvor mye ekspertise som nå forlater sjangeren.

Nex Machina ble forøvrig utviklet i samarbeid med arkadespill-legenden Eugene Jarvis, og det er litt passende at et av utviklerens to siste spill i sjangeren (det andre er PS4-eksklusive Matterfall) ble laget i samarbeid med en av utviklerens store inspirasjonskilder. Det er ikke vanskelig å se sporene etter Jarvis-spillene Robotron og Defender i Housemarques nyere utgivelser.

Forresten: Da jeg lagde min halvferske artikkel om klassisk spillmusikk fra Amiga-plattformen, var det originale tittelsporet til Stardust en het kandidat. Dette er altså spillmusikk fra 1993 (ja, serien er så gammel):

En kommentar om “Stardust-skaperen gir seg med arkadespill”

  1. Har Nex Machina på ønskelista mi, men ikke kjøpt det enda. Kjipt hvis en utvikler dropper en sjanger pga salgstall. Vi trenger virkelig det mangfoldet.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.