Thomas Biskup har annonsert Ultimate ADOM

Det fantastiske «roguelike»-spillet får Unity-versjon.

ADOM, eller Ancient Domains of Mystery, er et «roguelike»-spill som ble påbegynt i 1992. Siden den tid har det fått en rekke versjoner, og selv om det også har vært lange perioder uten videreutvikling, har det aldri blitt forlatt. I de senere årene har utviklingen fått ny giv, og for cirka ett år siden ble spillet lansert som en kommersiell utgivelse på Steam.

Dagens Steam-versjon av ADOM.
Dagens Steam-versjon av ADOM.

Nå har hovedutvikler Thomas Biskup annonsert et helt nytt ADOM-spill, som heter Ultimate ADOM. Det er meningen at dette spillet skal lanseres mot slutten av 2018, og komme med en rekke forbedringer. Først og fremst vil spillet kjøre på Unity-motoren, og det vil også ta ut tonnevis av detaljer som i dag er hardkodet i ADOMs spillmotor, og gjøre dem konfigurerbare.

Større frihet og flere plattformer

Resultatene av dette vil ifølge Biskup være et langt mer brukervennlig grensesnitt, som også vil kunne tilpasses for kontrollere og mobile plattformer, samt støtte for modifikasjoner, og at utviklerne får langt større frihet til å implementere nye funksjoner. Han nevner blant annet ting som muligheten til å lage egne gjenstander i spillet, ta over kroppene til andre figurer, og så videre.

I motsetning til for eksempel Nethack, har ADOM mange forhåndsskapte steder og figurer.
I motsetning til for eksempel Nethack, har ADOM mange forhåndsskapte steder og figurer.

Samtidig vil utviklingen av den eksisterende versjonen av ADOM fortsette, og vi kan blant annet se frem til flere forbedringer i grensesnittet og nytt historieinnhold i løpet av tiden som kommer. Biskup forklarer at en investor nå har sikret at nesten hele teamet kan jobbe fulltid i to år, og selv om den klassiske ADOM-versjonen nå ikke lenger er hovedfokuset, vil den også nyte godt av den ekstra utviklingstiden teamet nå kan investere.

Du kan se en presentasjon av Ultimate ADOM på Twitch.

ADOM er altså et tradisjonelt «roguelike»-spill av den gamle skolen, men som alltid har hatt flere særegenheter i forhold til Nethack og de andre store spillene i sjangeren. Blant annet har det hatt større fokus på historieinnhold, og forhåndsdesignede elementer og lokasjoner. Jeg er en stor tilhenger av ADOM, og i forbindelse med Steam-lanseringen skrev jeg en større artikkel om spillet.

Jeg lagde også en nybegynnerguide for de som har lyst til å teste det, men syntes det virker litt vanskelig å komme inn i.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.