Gladiatorkamp med programmerbare roboter

I Gladiabots må du programmere roboter for å overvinne motstanderne.

I dag lanseres hjernetrim/strategispillet Gladiabots i «early access» på Steam. I dette spillet må du sette sammen en gruppe roboter, som du kan programmere selv ved hjelp av et innebygd programmeringsspråk. Dette lar deg detaljstyre hvordan de skal oppføre seg på slagmarken, og målet er å skape de perfekte kamprobotene for å utføre ulike oppdrag eller overvinne andre spillere på nettet.

Det blir kanskje vanskeligere å klage på kunstig intelligens i spill når du har prøvd å lage en selv.
Det blir kanskje vanskeligere å klage på kunstig intelligens i spill når du har prøvd å lage en selv.

Ingen erfaring nødvendig

Utvikleren GFX47 (som egentlig heter Sébastien Dubois) lover at programmeringsspråket skal tilby millioner av ulike mulige kombinasjoner, og at du ikke trenger noen erfaring med programmering fra før for å få fullt utbytte av spillet.

I tillegg til enspillerkampanjen og omfattende flerspillermuligheter (der spillere på PC og Android kan spille mot hverandre), skilter spillet med en sandkassemodus der du står fritt til å sette opp dine egne scenarier.

Gladiabots skal etter planen være i «early access» i tre til seks måneder. Tidligversjonen har alle kjernemekanismene, men spillet vil få nye spilltyper (inkludert samarbeidsmodus) underveis, og programmeringsspråket vil også utvides. Her er en trailer:

Jeg har fått tilgang på Gladiabots, og har tatt en kjapp titt på spillet allerede. Det virker som et kult prosjekt, som jeg definitivt må teste mer – forvent ett eller annet her på Spillhistorie.no i løpet av måneden.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.