The Bard’s Tale-trilogien er nå komplett

Nyversjonen av det tredje Bard’s Tale-spillet er ferdigutviklet.

Det så lenge ut som de etterlengtede nyversjonene av de tre originale The Bard’s Tale-spillene aldri skulle dukke opp, men da inXile droppet samarbeidet med utvikleren Olde Sküül og i stedet lot australske Krome Studios ta over, tok det ikke lang tid før vi fikk resultater. Ikke bare det, men prosjektet ble brått langt mer ambisiøst enn det originalt var.

Grafikken er oppgradert, men tro mot originalene.
Grafikken er oppgradert, men trofast mot originalene.

The Bard’s Tale Trilogy skulle nå bli ett stort rollespill lansert i episodeformat. Hver episode skulle være en oppgradert utgave av hvert av de tre originale spillene, og den første ble sluppet den 14. august i fjor. Den andre dukket opp i slutten av oktober, og nå er altså den siste – altså The Bard’s Tale III: Thief of Fate – tilgjengelig på Steam og GOG.

Dette betyr at du kan spille gjennom hele trilogien med én gruppe helter, og med en hel haug forbedringer som skal gjøre dem litt triveligere å spille (i tillegg til oppgradert grafikk og musikk, selvsagt). Utviklerne har også gjort noen balansejusteringer her og der, for å blant annet sikre at alle de ulike figurklassene er nyttige i alle spillene.

Legacy-modusen er også ute

Kampsystemet er enkelt, men nådeløst.
Kampsystemet er enkelt, men nådeløst.

Med Thief of Fate-oppdateringen har The Bard’s Tale Trilogy også fått den lovede Legacy-modusen, som rett og slett lar deg rulle tilbake en god del av endringene og forbedringene, for en opplevelse som er tøffere, mer ubalansert og generelt mer lik originalspillene.

Her kan du velge mellom en rekke innstillingsmuligheter, men vær obs på at du ikke kan endre disse underveis – kun når du starter et nytt spill. Mer informasjon kan du finne blant annet på Steam.

Den originale trilogien kom ut i årene 1985 til 1988, og er altså klassiske, førstepersons rollespill med massevis av utforsking, gåter og kamp. Spillene lar deg skape en gruppe helter og lede disse gjennom labyrintaktige miljøer fulle av feller og fiender. Kampene er både tur- og tekstbaserte, så ganske annerledes det man typisk er vant med fra moderne rollespill.

Her er en lanseringstrailer for Thief of Fate:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.