Castlevania-aktig action fra skaperen av Symphony of the Night.
Bloodstained: Ritual of the Night har vært en av de større suksessene på Kickstarter, og utviklerne klarte å samle inn over 5,5 millioner dollar på folkefinansieringsplattformen. Spillet har tatt sin tid å få ut; da kampanjen gikk av stabelen i 2015 var planen at spillet skulle slippes i 2017, men det er altså først nå at det faktisk er ute.
Spillet har blitt lansert på PC, Xbox One og PlayStation 4, mens Switch-versjonen dukker opp neste uke. I løpet av kampanjen ble det også lovet versjoner for Wii U og Vita, men disse har (forståelig nok, kanskje) blitt kansellert.
Sideskrollende action i klassisk stil
Bloodstained: Ritual of the Night er altså et sideskrollende plattform-/actionspill i samme stil som Castlevania-serien. Handlingen finner sted i England på syttenhundretallet, der mørke krefter har inntatt et gammelt slott. Du spiller ei jente ved navn Miriam, som er offer for en forbannelse som gradvis krystalliserer kroppen hennes. Dette lar henne bruke magi og mystiske våpen.
Nå må hun kjempe seg gjennom slottet for å ta knekken på ondingene som holder til der, og redde menneskeheten i samme slengen. Gradvis får hun tilgang på nye våpen, magiske formularer og egenskaper, som ikke bare gir henne nye muligheter i kamp, men også låser opp nye steder å utforske.
Utviklingen av spillet har blitt ledet av Koji Igarashi, som har Castlevania: Symphony of the Night på rullebladet. Spillets musikk er laget av Mirichu Yamane (også en Symphony of the Night-veteran) og Ippo Yamada (som har arbeidet med Resident Evil-serien). Det ser ut som spillerne generelt setter pris på spillet så langt – her er en trailer:
Samme team lagde forøvrig det langt mer retro-inspirerte Bloodstained: Curse of the Moon, et spill som har fått svært mye skryt så langt.