I «roguelite»-spillet Noita simuleres hver piksel på skjermen.
Spillutvikleren Nolla Games har annonsert at de vil lansere Noita i «early access» den 24. september. Noita er et spill jeg gleder meg veldig til å teste, fordi det kjører på en svært omfattende fysikksimulator der hver eneste piksel de datagenererte spillbrettene består av simuleres.
Det betyr at hver piksel har fysiske egenskaper, og kan for eksempel være væske, gass, sand eller fast masse. Ved hjelp av forskjellige magiske formularer og angrep, kan du påvirke og/eller ødelegge verden rundt deg, for å oppnå målene dine. Du kan også lage egne magiformularer underveis.
Noita vekker minner om de klassiske fysikkleketøyene som dukket opp på nettet i forrige tiår – sandkasseprogrammer som World of Sand, Powder Game, og så videre – men her er det altså forhåpentligvis en mening med alt du gjør.
Ta en titt på denne nylanserte traileren for å se hvordan det hele fungerer (og kanskje også få et inntrykk av hvorfor jeg syntes det ser så spennende ut):
Utviklerne estimerer at Noita skal bli i «early access» i cirka ett år. På det nåværende tidspunktet skal spillet være fullstendig spillbart, og man kan fullføre det per i dag. Men utviklerne påpeker samtidig at de ikke har finslipt hele spillet enda, så forvent en glattere opplevelse tidlig i spillet enn mot slutten.