Nebuchadnezzar er et nytt bybyggerspill inspirert av klassikere som Caesar og Pharaoah.
Vi har fått massevis av strategispill satt til oldtidens Hellas, Romerriket eller til og med Egypt, men andre oldtidssivilisasjoner er merkelig underrepresentert. Nå slår tsjekkiske Nepos Games et slag for rikene i Mesopotamia, med bybyggerspillet Nebuchadnezzar.
Isometrisk bybygging
Dette spillet er tydelig inspirert av de gamle Impressions-spillene, med titler som Caesar og Pharaoah i spissen, men virker også som det har lånt litt fra Anno-serien samtidig som det moderniserer konseptet litt ved å blant annet gjøre det lettere å lese nødvendig informasjon fra spillets verden.
Som i klassikerne må du uansett bygge byer og skaffe til veie ressursene som trengs for å opprettholde folkeveksten. Du må også sikre at mat og andre ressurser kommer dit de skal, gjennom et nettverk av veier. Som seg hør og bør blir det dessuten mulig å bygge gigantiske monumenter, for å imponere fremtidens turister.
Kampanjen inkluderer 16 historisk inspirerte oppdrag, som hvert finner sted i en ny tidsperiode (det hele avsluttes når perserne kommer og ødelegger moroa ved å erobre Babylon i det sjette århundret før Kristus). Men utviklerne lover også at spillet skal få rikelig med modifiseringsmuligheter, og lage nye oppdrag, kampanjer og til og med bygninger og ressurser.
Nebuchadnezzar skal etter planen slippes på sensommeren i 2020, og her er en trailer: