Oppfølgeren til det herlige andre verdenskrig-spillet Panzer Corps har fått lanseringsdato.
Panzer Corps fra 2011 var en heftig nytolkning av SSI-klassikeren Panzer General. Jeg anmeldte spillet for Gamer.no da det var nytt, og har kost meg med det i mange timer siden den gang. Nå er oppfølgeren rett rundt hjørnet; utgiver Slitherine har annonsert at spillet skal slippes den 19. mars for PC.
I Guderians fotspor
Som i originalen sendes vi tilbake til den andre verdenskrigen. Spillet har en enspillerkampanje med tysk perspektiv, der vi over 61 scenarier (inkludert «hva om»-scenarier som en tysk invasjon av USA) og leke oss med over ulike 1000 typer enheter. Spillet skilter også med flerspiller over nettet og lokalt på samme maskin, og man kan spille i samarbeidsmodus og delta i mesterskap.
Spillet er turbasert, og finner sted på kart delt opp i heksagonale ruter, der hver rute kan okkuperes av én bakkeenhet og eventuelt også ett fly. I tillegg til stridsvognene som har gitt serien navn, får vi selvsagt leke med andre typer enheter, som infanteri, artilleri og ulike typer skip.
En ganske stor endring siden sist er grafikkmotoren; det første Panzer Corps-spillet bruker 2D-grafikk slik som inspirasjonskildene fra nittitallet, mens toeren har tatt i bruk Unreal-motoren og skilter ifølge utgiveren med «hyperdetaljerte» 3D-modeller av de ulike enhetene.
Det blir spennende å se hvordan Panzer Corps 2 klarer seg sammenlignet med det rimelig ferske Unity of Command 2, som ble et av favorittspillene mine fra 2019. Selv om de to spillene på overflaten ser veldig like ut, er det åpenbart forskjellige designfilosofier i spill her (spesielt med tanke på mengden enheter – Unity of Command 2 klarte seg med en håndfull).